Sørvest for Storheia (Frosta) (08.07.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Storheia (370m) 08.07.2015 13:50
Sørvest for Storheia (368m) 08.07.2015 13:50
Visits of other PBEs Sottjønna p-plass (70m) 08.07.2015 13:50

Pizza-bilen har hatt behov for ny førerdør i lang tid og endelig fant jeg en passende dør til salgs. Men jeg måtte på andre siden av byen på grensen til nord-fylket. Etter pruting & betaling var det derfor lagelig med en snartur til Frosta for å bestige kommunetoppen Storheia SV.

Jeg kom E6 sørfra og tok av ved skilt mot Ekne (hvis du kommer nordfra; ta av E6 etter Skogn skiltet til Ekne/Falstad og følge vegen forbi Falstad og Falstadskogen). Etter noen kilometer tok jeg av mot skilting til Furunes og videre til Frosta. Byavatnet ligger da på venstre side, og litt etter kommer det noe mindre vannet Sottjønna på høyre side. I enden av dette vannet, rett etter kommunegrensa, parkerte jeg på ei veglomme der det går av en grusveg (stengt med bo) på skrå bakover til høyre.

På med t-skjorte og fjellsko og gikk opp langs denne vegen opp til det nedlagte gårdsbruket "Fjellplassen". Fulgte traktorveg videre oppover. Rød merking oppover her. Jeg tok etterhvert av en svak sti som går langs ei lita elv. Stien var gjengrodd og kronglete så dette er neppe noe raskere enn å følge merket veg.

Etterhvert kommer man opp av skogen og ser Storheia. For å komme seg fra skog/myr og opp på fjellet må en del bratte svaberg-områder forseres. Jeg fant igjen stien oppe i det bratte og fulgte denne til stor varde på kommunetoppen.

Som de fleste andre fortsatte jeg det lille stykket bort til hovedtoppen av Storheia før retur ned til bilen. Tilbake fulgte jeg merket løype hele vegen.

Etter mat og drikke sjekket jeg kartet. Levanger ligger jo rett borti høgget så da ble turen forlenget litt nordover for å få med en kommunetopp til. Kjørte gjenom Falstad og ut på E6 igjen.