Marsteinsvola + Hestgreivollen (Kjentmann Verdal) (08.07.2015)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Ydsedalsvegen (225m)
Ascents Marsteinsvola (442m) 08.07.2015

Kjentmannstur i Verdal.
Post nr. 1 Marsteinsvola
Post nr.37 Hestgreivollen

Tok av fra E6 på Fleskhus i Verdal. Kjørte etter noen småveier mot Volhaugen Friluftsområde.
Ved Huseby er det en infotavle om Gamle Kongeveg. Litt bortenfor Huseby er det en stor parkeringsplass med infotavle. Jeg fortsatte forbi her og kjørte inn Ydsedalsveien. Dette er en bomvei som koster kr 20,- Jeg kjørte 1,6 km inn til stien til Hestgreivollen. Hvis man skal kun til Marsteinsvola kan man fortsette ca 1 km. til, og parkere der stien til toppen starter. Denne stien er merket Verdal Idrettsråd. Det er tydelig sti helt opp til Marsteinsvola, men det er en del stideler. På toppen er det ei mast og en del bygninger og utstyr. Det er hele fem trimkasser her oppe, så dette er vel en populær topp. Tidligere var dette det høyeste fjellet i Inderøy kommune, men etter at Inderøy slukte Mosvik fikk de en ny kommunetopp. Jeg fortsatte uten sti i lettgått terreng ned til Hestgreivollen. Her beitet det en del sauer. Huset på Hestgreivollen står åpent og har to separate rom. Jeg fulgte en fin sti/sauetråkk ned til Ydsedalsvegen.

Info om Gamle Kongeveg ved Huseby
Info om Volhaugen Friluftsområde ved Huseby
Ydsedalsvegen
Kraftig strøm i denne elva