Store og Midtre Rauddalseggje (04.07.2015)

Written by JoNy (Johannes Nygaard) GSM

Start point Olavsbu (1,440m)
Endpoint Olavsbu (1,440m)
Ascents Midtre Rauddalseggje (2,016m) 04.07.2015
Store Rauddalseggje (2,168m) 04.07.2015
Sørvest for Skarddalstinden (1,812m) 04.07.2015

Som forrige dagen sluttet var været igjen flott. Sol og nesten skyfri himmel da vi våknet. Etter en god frokost på Olavsbu var vi alle klare til å sette kursen mot Store Rauddalseggje klokka 10. Dagens turmål ble endret kvelden i forveien da vi egentlig skulle på Sjogholstind, men siden vi var usikre på om snøbruene ville holde seg hele dagen bestemte vi oss for Rauddalseggje. Vi gikk tilbake der vi kom ifra Leirvassbu og opp i Skaret mellom Rauddalseggje og Sørvest for Skarddalstind (1812 moh). Herifra nesten ned til vannet på 1501 før vi begynte bortover siden hvor vi også tok en lunchpause.

Lunchpause før vi begynner oppover til skaret på ryggen mellom Midtre og Store Rauddalseggje. Midtre til venstre på bildet.
Turleder Lars Ivar informerer før turen opp. Austre Rauddalseegje til høyre. Helt til venstre bak i bildet er Tjønnholstind og Store Knutholstind er i skyene.

Må litt ned igjen fra lunchplassen siden en stor skavl henger over mot breen. Etter å ha rundet denne begynte vi oppover mot breen. Her bant vi oss inn i tau og gikk breen oppover. Varmt i solsteika oppover breen. Vel oppe på ryggen var det ut av tauet og en kort 5 minutter i sola før vi startet på Midtre Rauddalseggje.

Vel oppe på ryggen.
Bak til venstre for Mjølkedalstind og Olavsbunuten ligger Sagi, Mjølkedalspiggen, Uranostinden og Langskavltinden.

Oppstigningen fra skaret er merket med en lysegrønn trekant og var lett og grei klyving direkte opp ryggen til toppen. Ryggen var snøfri og tørt fint fjell. Artig klyving oppover. Noen kjente litt på høydeskrekk oppover her og med litt hjelp var alle på toppen. Etter å ha nytt utsikten litt, var det samme veien ned igjen til skaret og litt mat før vi gikk på Store Rauddalseggje.

Dagens egentlige mål; Sjogholstind.
Flott utsikt mot Austre Rauddalseggje og Gjendealpene.
Ikke noe å si på utsikten mot Hellstuguryggen, Semmeltind og Surtningsue. Det begynner å bli mindre snø i sørhellingene.
Mjølkedalstind og Olavsbunuten til høyre, Store Rauddalseegje i midten og Austre Raudalstinden bak. I bakgrunnen ses Smørstabbstinder.
Hjelledalstind, Falketind, Stølsnostind, Langskavltind, Uranostind, Mjølkedalspiggen, Sagi, Mjølkedalstind, Olavsbunuten og Hurrungene i bakgrunn.
Toppen av Midtre Rauddalseggje.
Ned igjen fra Midtre Rauddalseggje.
Skarddalstind og Skarddalseggje.

Mye snø på ryggen oppover mot Store Rauddalseggje, men fin snø og gå i og uten problemer til toppen. Dagens andre 2k topp. På toppen artig utfordring ut til det vestligste punktet. En 5-10 meter lang smal egg på ca 1 m bred som avsluttes i et lite hakk før det blir en bred rygg videre til det høyeste punktet rett vest. Da Synnøve gikk rett over uten problemer, kunne ikke jeg være noe dårligere, men jeg brukte alle 4 (både armer og bein over). Langt ned på sidene her. Samme vei tilbake til toppen og ned igjen til skret mellom Store og Midtre.

På veg oppover mot Store Rauddalseggje. Bak på breen ses sporet vi gikk opp.
På toppen av Store Rauddalseggje.
Fra det vestligste punktet mot toppen.
På det vestlige punktet.

Inn igjen i tauet. Vi krysset en stor sprekk som jeg ikke så da vi gikk oppover men oppdaget på turen nedover ganske høyt oppe på breen (nær toppen) så bra med tau her, hvis noen skulle hatt uflaks og ramle uti her. Så dyktige turledere som ordnet med tau her. Nedenfor breen ut av tauet jeg holdt da rimelig greit tempo for å komme opp på Sørvest for Skardalsstind (1812 moh.). Gikk direkte opp mot denne fra der vi kom opp snøbakken fra vannet på 1501. Greit å komme opp her selv om mye snø innover så av og på snø flere ganger. Også småklyving opp noen småhyller som gikk greit å komme opp. Fra toppen ned mot skaret igjen og traff igjen de andre der og videre mot Olavsbu og pasta til middag og pannekaker til desert. En ny flott dag :)

Ryggen fra turen i fjor! Skarddalseggje mot Skarddalstind.
Toppen av 1812 mot Rauddalseggje.