Sørøsthjørnet - Søndre Skarfjellet (04.07.2015)

Written by oddis (Odd Arne Maridal)

Ascents Søndre Skarfjellet (1,548m) 04.07.2015

Mye smeltevann i elvene i Innerdalen og Giklingdalen gjorde at vi måtte gå rundt til sørsiden av Storvatnet før vi kunne begynne å sikte oss inn på Sørøsthjørnet. Siden vi kom fra "feil" ende valgte vi å ta en bonustaulengde for å komme opp til innsteget på ruta. Mye å velge blant på den nederste avsatsen, tipper vår variant var en 4'er ca. Jeg tok denne lengden som var akkurat 60 meter.

Enkelt å finne insteget på ruta etter dette. Mark ledet opp første normale taulengde. Morsom klatring opp mot rødt fjell og litt til venstre. Jeg slo sammen andre og tredje taulengde, noe som fikk oss til det andre ringbåndet. Mark tok første lengden etter dette og satte stand rett under det alternative diederet som vises i føreren. Dette diederet blir kalt svenskediederet og er gradert 6-. Vi fikk anbefalt denne varianten, slik at vi kunne holde en mer direkte linje opp mot 15-metershammeren. Jeg ledet diederet. Flott klatring i fast fjell, men pass opp for løse steiner i bunnen av diederet som venter på en unskyldning til å falle ned i hodet på sikreren. Mark ledet neste lengde opp til 15-metershammeren. Siden jeg fikk svenskediederet skulle nå Mark få lede direktevarianten av 15-meterhammeren. Den er gradert 5+, men er mer vedvarende enn svenskediederet. Med sekk, var denne delen av ruta for meg den hardeste. Etter 15-metershammeren må man godt til høyre for å finne 4'er diederet som er neste milepæl. Mark satte stand i bunnen og jeg fikk lede diederet. Jeg begynte å bli greit sliten i klypene og måtte stramme skinka godt for å komme opp i god stil. Deretter var det en lengde med enkel klatring til toppen av ruta. 9 Lengder totalt (inkludert bonuslengden i bunnen) og to varianter som for oss gjorde ruta til en fantastisk dag i fjellet. Rapellen var enkel å finne og godt markert med en varde.