Rekognoseringstur mot Dyrhaugstinden (04.07.2015)

Written by haugert (rune haug)

Ascents Øvre Dyrhaug (1,435m) 04.07.2015
Visits of other PBEs Turtagrø Hotell (883m) 04.07.2015

Rekognoseringstur mot Dyrhaugstinden

Til beins gikk vi fra Turtagrø i fullstendig sol fra blå himmel. Det vippet mellom å gå inn til "Hytta på Bandet", eller opp mot Dyrhaugsryggen. Der siste alternativ ble valgt. Poenget var å se hvor mye snø det var oppover dalen og opp mot toppene omkring.
Vi møtte flere som bar ski nedover, noe som tydet på at skiføret ikke var langt unna.
Det ble en drikkepause der stien mot Dyrhaug krysser elva - her drakk jeg 1 liter med nydelig smeltevann på "strak arm"! Deilig!

Videre oppover var det bløtt i lyngen, så snøsmeltingen var i full gang lengre oppe.

Det gikk litt i rykk og napp, sola steikte skikkelig, naturen viste seg fra sin beste side så det var heller ikke noe stress. Vi gikk opp til ca 1650 moh, men da var det bare snø. Skulle vi gått lengre måtte vi hatt ski rett og slett. Løs og råtten snø. Vi ble en stund, og snakket med flere som kom ned på ski - de kunne melde om våt men mye snø oppover.