Vårskitur i Juli (05.07.2015)

Written by haugert (rune haug)

Ascents Kyrkjeoksle (1,843m) 05.07.2015
Langvasshøe (2,030m) 05.07.2015
Visbreatinden (2,234m) 05.07.2015
Visits of other PBEs Leirvassbu (1,410m) 05.07.2015

Vårskitur i Juli

Vi startet på Leirvassbu kl 12:45 med ski etter en kort visitt inne i hytta. Hovedmålet med turen var Visbreatinden 2234 moh og det som er av topper og høyder på vegen dit. Dessuten var vi interessert i å se hvordan forholdene var så høyt til fjells.
Det var litt løs snø så langt på dagen, men ruta på vestsida av Leirvatnet var veldig fin og lun. Vi så flere steder at det hang digre skavler ut over sidene, og at det hadde rast ut noen steder også - store ras!
Etter drøye 1,5 time nådde vi Kyrkjeokslet og tok en litt lengre rast her - poteter og spekemat mm. Sekkene ble pakket om og noe av oppakningen ble lagt igjen ved varden, vi tenkte opprinnelig å legge igjen skiene her også, men forholdene var så gode at det ikke var noe problem å gå helt til foten av høyde 1929 moh. Etter å ha tatt av skiene her, gikk vi løs på denne høyden, vet ikke om den har et navn - hvis noen som leser dette vet det, hadde det vært fint om dere kan skrive det i kommentarfeltet.
Litt kronglete var det å komme opp, gikk gjennom snøen enkelte steder, men i ura var det ok. På toppen var det allerede god utsikt, men dette var bare en høyde på turen, så turen gikk videre ganske umiddelbart. På sør-østsiden var det mye snø, ganske råtten innimellom. Vi valgte derfor å gå litt sør for å gå i steinur i stedet da det virket sikrest. På sadelen mellom Langvasshøe 2030 moh og høyde 1929 moh var det fin og fast snø. Det var noen varder som stakk opp av snøen som viste oppstigningen til Langvass - grov bratt ur. Vi gikk rett på, og skjønte etter å ha nådd toppen at vi med fordel kunne gått litt ut til høyre før toppen og gått opp et slakt snøparti.
Toppen var nydelig og badet i sol - det ga en flott utsikt mot Kyrkja 2032 moh og Visbreatinden 2234 moh. Her ble det en ny god pause, og nesten alt av utstyr ble langt igjen ved varden - bare litt drikke og isøksene ble med videre. I forhold til drikke så hadde vi tatt med i minste laget, men det rant smeltevann nede i neste sadel så vi fikk fylt flaskene til randen.
Den siste bakken med de siste 300 høydemeterne var nesten snøfri, kun ei snøfonn på ca 30x40 meter måtte krysses, den var også løs så isøksene var egentlig ikke nødvendige.

Visbreatinden 2234 moh

Kl 17:30 sto vi på toppen av Visbreatinden 2234 moh - utrolig god utsikt! Hurrungane, Smørstabbtindane for å nevne noen. Vi kunne skimte en person på toppen av Kyrkja, og det var litt artig "å se ned" på den toppen. Tok noen bilder og trasket litt rundt på toppeggen før vi satte retur samme veg ned til Langvasshøe. Videre tok vi den mer sørvendte snøbakken ned, og vi omgikk høyde 1929 moh også på sørsiden for å spare beina. På den tiden vi hadde vært på toppen, så hadde snøen blitt enda våtere og det var derfor mye lettere å tråkke igjennom.
Det var deilig å finne skiene igjen! Første etappe på ski var bort til lagret på Okslet. Vi tok en liten halvtime pause her også, bare for å få ut alt av dagen. Da solen for første gang denne dagen gikk bak en sky så satte vi kursen mot Leirvassbu. Ganske behagelig nedkjøring med mye sikksakk kjøring i våt snø på fjellski. Torde ikke gi full pinne i frykt for å falle igjennom på de partiene med mest råtten snø. 30 min tok det til Leirvassbu.
Alt i alt brukte vi 8 timer på turen med gode pauser underveis.

Vårskitur i Juli

Det var utrolig flott vær hele dagen, og man skulle ønsket man hadde tatt på litt mer solkrem i etterkant #pandaskille. Det sies av dette er den beste skivåren på 92 år i følge GD, jeg kan i alle fall skrive under på at det er den lengste skivåren jeg noen gang har opplevd maken til, og mye tyder på at skiene kan brukes mange dager til framover selv om det smelter fort nå med så varmt vær og kanskje det kommer nedbør som hjelper til også.
Tusen takk for turen - en tur jeg kan anbefale for de fleste som har gått litt i fjellet fra før. Flott vårskitur i juli :-)