Olavsbu og Mjølkedalstind (03.07.2015)

Written by JoNy (Johannes Nygaard) GSM

Start point Leirvassbu (1,410m)
Endpoint Olavsbu (1,440m)
Ascents Mjølkedalstinden (2,138m) 03.07.2015
Olavsbunuten (1,970m) 03.07.2015
Visits of other PBEs Olavsbu (1,440m) 03.07.2015

Leirvassbu-Olavsbu

Endelig helg og satte vekkeklokka på 05.50 for å kjøre til Leirvassbu for å møte resten av turfølge i regi av DNT Gudbrandsdal. Kom i veg 06.15 i strålende solskinn på Lillehammer og var på Leirvassbu ca. 09.15. Overskyet og kald vind samt 5 grader var det å bytte shorts med langbukse. Klokka 10 var alle tilstede og litt informasjon før vi la i veg innover retning Olavsbu. Fjellet ga mer påskestemning enn sommerfølelse nå, da snøen dekker mye av området. 5 stykk valgte ski som antakelig var et veldig godt valg for de var raskt utenfor synsvidde. Mens vi andre vandret innover. Skydekket lå tett så toppene rundt var dekt i skylaget. Snøen bar bra så ingen problemer med å gå i fjellet, men litt lenger tid enn vanlig må nok beregnes. Flott å gå innover fjellet nå i godt selskap. Etter en fin tur med flere pauser var det en lang rast på Olavsbu før avmarsj mot Mjølkedalstind.

Oppmøte Leirvassbu.
Vinterlig stemning i fjellet. I midten ligger dagens turmål Mjølkedalstind, med Olavsbunuten ned til venstre.
Etter start fra Leirvassbu, de på ski dro fort ifra :)
Flotte farger der vannet ligger åpent nå på snø og is. Søndagens turmål Skarddalstind i bakgrunn.
Nesten framme. Olavsbu ligger ned til venstre. Store Raudalseggje til venstre og Sjogholstind til høyre.
På lang rekke inn mot Olavsbu.
Vel framme ved den øvre hytta på Olavsbu og en god lang pause før resten av turen mot Mjølkedalstind.

Mjølkedalstind

Etter en god lang pause på Olavsbu var det klart for avmarsj til Mjølkedalstind. Vi fant ikke brua over ved Olavsbu så vi gikk litt oppover langs elva til vi fant en trygg snøbru til å krysse elva på. Fulgte den vanlige ruta til toppen herfra, og etter en stund var vi endelig oppe i skaret mellom toppen og toppunktet på 1808 og kunne begynne på toppryggen. Vi fulgte den til ca 1900 moh da vi satte fra oss sekkene. Ved ca. 1900 moh var det et litt artig bratt parti som gikk ganske lett, og etter hvert som vi kom nærmere toppen begynte skydekket så vidt å sprekke opp og vi fikk litt utsikt. Et lite stykke før toppen var det et litt smalt parti som for alle som kom over gikk veldig greit. Turen opp og ned igjen til Olavsbu er beregnet til 3 timer, og etter 3 timer fra avmarsj Olavsbu var vi på toppen.

Tåka lettet så vidt og ga oss litt utsyn. Store Raudalseggje i midten med midtre til høyre. Skarddalseggje bak til venstre.
Endelig på toppen.
På veg til toppen lettet tåka.
Rast på en bar stein på tur oppover.

Olavsbunuten

Etter toppen bar det ned igjen ryggen som gikk veldig rolig og fint. Nede igjen i skaret var vi inne i tjukk tåke igjen. Jeg gikk derfra alene langs sida i retning Olavsbunuten. Snøen var nå ganske råtten så jeg sank nå en god del per skritt, tungt oppover de 190 høydemetrene som måtte til for å nå toppen, men det gikk mye lettere de siste høydemetrene på bart fjell på toppryggen. Nådde toppen 22.15 og hadde tenkt å gå videre til SørØst for Mjølkedalstind på 1843 moh, men sur vind og lite sikt gjorde at jeg fulgte sporene mine tilbake og ned igjen til Olavsbu. Etter å kommet ned 200 høydemeter forsvant tåka og panoramaet åpnet seg. Nede igjen var middagen klar, dette lover godt for fortsettelsen på helga. En meget vellykket dag :)

Ikke mye utsikt på toppen!
Visbretind, Store Semelholstind, Sørvestre Urdadalstinden, Midtre og Store Hellstugutind og Skarddalseggje til høyre.
Nede igjen 200 høydemeter under Olavsbunuten klarner det opp. Store Raudalseggje.

Missing title

Written by janyga 07.07.2015 10:44

Ser ut til å ha vært en fin tur, her kom du deg på topper jeg ikke har vært på. Jammen er det mye snø i fjellet enda!

Sv:

Written by JoNy 08.07.2015 09:09

Ja det var en flott tur med noen nye topper rundt Olavsbu! Det ligger veldig mye snø i fjellet enda. Skal dere på tur til Jotunheimen i år?