Ågottind og Bjørktinden (04.07.2015)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Start point Fløtaelva P-plass (30m)
Ascents Bjørktinden (1,584m) 04.07.2015
Bjørktinden Nord (1,564m) 04.07.2015
Ågottind (1,526m) 04.07.2015
Ågottind Nord (1,516m) 04.07.2015
Ågottind S1 (1,476m) 04.07.2015
Ågottind S2 (1,475m) 04.07.2015
Visits of other PBEs Bjørktinden til S2 - Lett/middels klyving (1,500m) 04.07.2015
Fløtaelva P-plass (30m) 04.07.2015
Ågottind S1 til S2 - krevende klyving (1,470m) 04.07.2015
Ågottind lett klyving v. rampe (1,080m) 04.07.2015
Ågottind til S1 - krevende klyving (1,490m) 04.07.2015

Parkerte ved en stor parkeringsplass ved Fløtaelva og gikk opp sør for elva. Fulgte en gammel traktorvei ett par hundre meter oppover til stigningen ble brattere. Mye krattskog med ett dyretråkk, noen ganger godt synelig andre ganger helt borte. Fulgte ryggen oppover til tregrensa hvor jeg havna utpå kanten av stupet. Skrudde mot øst på glatte bergflater som var nokså fuktige enda etter noe regn natta før. Langt å skli ned her om det skulle skje! Dyretråkket forsvant også ved tregrensa.

Gikk over i noe ur og tørv før jeg kom opp til bergveggen og måtte fortsette langs en rampe mot sørvest. Her var det en slags sti som endte i en varde som markerte at her skulle jeg klyve opp. Fulgte så 4-5 varder opp ett brattere stykke før det igjen ble gjevnt oppoverbakke til jeg kom opp på en topp som jeg først trodde var toppen ettersom det var her varden sto. Det var en fortopp. Herfra ble det luftig! Gikk over ei liten egg og opp på selve toppen og nøt utsikten derfra i en times tid. Var ei bok her som først måtte tørkes i sola før jeg kunne skrive meg inn. Var ikke mange navn i den boka og jeg var årets første (nr 4 de siste tre åra).

Så fortsatte jeg ned mot Bjørktinden. Her ble det til tider svært så luftig! Masse forskjellig klyving ned hamrer, noen med masse gode tak, andre med masse løse tak på skumle steiner som venter på å havne neddi Eikesdalsvatnet, andre steder helt uten gode tak. Snudde på en av de, og fant etter hvert en omvei ned på østsiden og så opp på eggen igjen. Kom meg opp til en liten topp (S1) før jeg fortsatte over 3-4 små 5-pf'ere med enda mer spennende og luftig klyving til den siste lille toppen (S2) før skaret som markerer skillet mellom Ågottind og Bjørktinden. Ned i skaret og opp mot Bjørktinden var det lett klyving, men noe rasutsatt med farlig løse steiner av store størrelser.

Kom meg opp til varden på Bjørktinden som sto på en fortopp. Herfra ble det flatt til selve toppen som fortsatt var dekket av noen meter med fonnesnø. Nedturen på østsiden av Bjørktinden ned småskummel ur med svært mye løs storstein. Kom meg endelig på snøen og løp/surfa meg helt ned til 800m på 'rekordtid' før jeg gikk inn i tregrensa og fant igjen stien som jeg fulgte tilbake til bilen.

En fantastisk tur, noe av det mer spektakulære klyvinga i ett så luftig fjell jeg har gjort og elsket profilen til Ågottinden på ett pungt mot Bjørktinden hvor Ågottinden ser ut til å henge litt ut over Eikesdalsvatnet!

Ruta jeg gikk
Flott dag skal det bli!
Foss i elva som kommer ned fra Fagerbottvatnat
Oppe på "rampa"
Mellom Ågottind hovedtoppen (t.v.) og fortoppen med varde (t.h.)
Fra toppen av Ågottind
Mardalsfossen
På østsiden av Bjørktinden
Adjø Ågottind og Eikesdalsvatnet
Noen markante topper sett fra Bjørktinden

Møre og Romsdals perle

Written by Øyvindbr 08.07.2015 14:51

blant mange riktignok, men jeg har i flere år syntes at Eikesdalsvatnet med omgivelser er prikken over ien i det fylket! :)

Helt utrolige bilder, gir meg ende over! Skulle ønske jeg hadde like bra ferdigheter og utstyr til å ta bilder...

Sv: Møre og Romsdals perle

Written by Þróndeimr 18.07.2015 11:01

Eikesdalen er flotte greier, men den har hard konkurranse mot Romsdalen, Sunndalen og Hjørungfjorden!

Takk! :)

Luftige saker

Written by miombo 07.07.2015 18:50

Du har det med å finne de luftigste stedene, men ser heftig ut.

Meget interessant!

Written by Olepetter 07.07.2015 12:27

Jeg har hatt turbeskrivelsen til disse toppene liggende i årevis. Denne hjalp på motivasjonen, kan du tro!

Sv: Meget interessant!

Written by Þróndeimr 18.07.2015 11:02

Regner med å se turrapport herfra snarest! ;)

Eikesdalsvatnet rundt...

Written by otto 06.07.2015 22:51

Fjellene rundt Eikesdalsvatnet kan ikke bedre bli...

Stilige fjell

Written by mortenh 06.07.2015 21:01

Herlige fjell og nydelige landskap og som vanlig flotte bilder. Man får litt inntrykk av suget på noen av bildene, hjelper jo litt med supervidvinkel også.

Sv: Stilige fjell

Written by Þróndeimr 06.07.2015 21:12

Takk, ja er jo luftigheta som er så flott med den her toppen. Vidvinkelobjektivet mitt holdt ikke til ett bilde, så måtte fotografere panoramaer for å få fram suget. Bildene ser kule ut, men også noe vrengt :)

Missing title

Written by Garm 06.07.2015 20:37

Puh!

Kjenner suget i magen berre av å sjå det "Luftige saker!" bilete... :)

Sv:

Written by Þróndeimr 06.07.2015 20:49

Ja, det var mange sug i magen å klyve over den eggen! :D