Bursdagstur til Glittertind (04.07.2015)

Written by angjerd (Angjerd Amb)

Start point Grønnbue parkering (1,300m)
Ascents Glittertinden (2,452m) 04.07.2015
Visits of other PBEs Veodalen nasjonalparkgrense parkering (1,300m) 04.07.2015

Denne helgen var vi en gjeng som dro på bursdagstur til fjells. Bursdagsbarnet ønsket seg skitur til Glittertind, og siden det fortsatt var snø i fjellet mente vi at det skulle la seg gjennomføre. Vi var fem som la i vei fra parkeringsplassen ved Grønbue, ikke altfor tidlig på dagen, med randoski og støvler festet på sekken. Veodalen var snøfri og vi avvek vel litt i utseende fra den øvrige turbefolkningen som hadde valgt sykkel som transportmiddel denne dagen, men etter ca 4 km langs veien inn til Glittertind og noen høydemeter opp i terrenget kom vi endelig til snø på ca 1400 moh. Vi fulgte en snørenne opp mer eller mindre langs med Gråsubekken. Det ble bæring av ski noen meter her og der en tre-fire steder, men bortsett fra det var det kjempefint føre. Underlaget var fast og fint uten antydning til gjennomslag (bortsett fra områdene der bakken var i ferd med å smelte fram) og med et mykt slush-lag på toppen. Shortsvær og t-skjortevær for 80% av turfølget – de resterende 20% hadde bukse og votter på, men det var absolutt ikke kaldt. Herlig sommerdag! Vi kom etter hvert inn på sommerløypa og da møtte vi folk. Mange som hadde gått til fots på sommerløypa, og en del som kjørte ned igjen på akebrett. Det så ut til å funke aldeles utmerket. På toppen møtte vi likevel litt misunnelse på skiene våre. Det føltes godt. Og selv om det ikke ble noen vinterbestigning av Glittertind i år, ble det i det minste en skibestigning, og det på en knallfin julidag. Ikke så verst det heller! Etter å ha nytt utsikten, blitt kald på fingrene, og engasjert noen øvrige Glittertindbesøkende i gruppefotografering, var det på med skiene. Vi la returen over Gråsubrean og det var gøy å kjøre ned. Selv om det var tungt og varmt med randoski på vei opp, var det definitivt verdt det, for makan til fin sommernedkjøring har jeg ikke vært borte i. Jeg har riktignok ikke vært på sommerrando før, men jeg tror det var fint for de andre også. Det siste stykket til fots virket litt lengere på tilbakeveien enn det hadde gjort da vi kom, men i den andre enden ventet hytte, øl, bursdagsmiddag, kake og is, så det var bare å marsje på. Hurra for en kjempeflott bursdagsskitur!

Glittertind kommer til syne.
Siste bakken opp til toppen.
Fornøyd forsamling på toppen av Glittertind.
Sommer-slush!
En reinsdyrforsamling vi fant på veien ned fra Glittertind.