Fræna: Talstadhesten og Høgheia (05.07.2015)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Hauglia turparkering (140m)
Endpoint Hauglia turparkering (140m)
Ascents Høgheia (695m) 05.07.2015
Talstadhesten (913m) 05.07.2015

Våknet tidlig til en varm og flott dag og kjørte til Elnesvågen og videre opp mot Hauglia mot parkeringsplassen til lysløypa øverst i byggefeltet. En annen lokal ivrig trimmer parkerte samtidig med oss og vi slo følge med ham oppover til Haukåssætra der man har tre stivalg. På østsida av elva Kan man enten gå mot Lågeheia/Høgeheia eller Talstadhesren via skaret. På vestsida av elva går det merket mot Tallstadhesten via vestryggen. Vi tok farvel med trimmeren som ville på Lågeheia mens vi tråkket oss oppover stien andre sida av elva. Stien er tydelig, men går gjennom tett skog i ca 400 høydemeter. Gjennom den fuktige, klamme skogen i ca 24 varmegrader, var det et festmåltid for etter hvert hundredetalls ivrige fluer og da vi omsider var kommet opp på ryggen, var ben og armer totalt dekket av disse herlighetene!! Jeg prøvde så godt jeg kunne å holde fatningen, men etter to ganger flue ned godt ned i halsen var det nok! Jeg fikk Ove til å tre et innsektsnett over både Vinjar i bæremeisen og meg og dette hjalp :-) Ryggen var fin og lett å gå mot toppen. Her tok vi oss en god matøkt og Vinjar fikk gått og kravlet rundt i det flotte været. Fluene trivdes fremdeles rundt oss, men var blitt redusert i antall ganske kraftig heldigvis!

Det kom en turgåer da vi var på toppen, og han måtte ta av brillene og pusse dem da han fikk øye på Vinjar som stabbet rundt der oppe. Det var tydeligvis ikke hverdagskost med slike små her oppe ;-)

Turen over mot Høgeheia tok vi via bratt sti ned i skaret. Denne var godt tråkket og merket med små varder her og der. Fra skaret og opp igjen var det også et godt og tydelig tråkk å følge til toppen av Høgeheia. Returen via trimposten på det som kalles Lågeheia og ned til parkeringen igjen. En varm og fin søndag, men overaskende få folk å møte på runden. Tror vi talte 5 stk totalt! Varmen og fluer kan vel være en grunn...

Nå ventet en natt på Bjølstad Camping der Vinjar fikk kose seg med bad i fjorden og vi voksne kunne meske oss med vår ukentlige og etterlengtede dusj :-)

Endelig oppe over skoggrensa med genialt insektsnett godt trukket ned over ørene
Vinjar på Talstadhesten med Skalten stikkende opp bak
Lek og moro på toppen
Ned fra Talstadhesten mot skaret og Høgeheia
Ruta ned fra Talstadhesten fra skaret