Lonketind (05.07.2015)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Finnelv
Ascents Lonketind (848m) 05.07.2015

Etter en fin morgentur til Sjursviktinden bestemte jeg meg for å kjøre litt lenger østover og gå en tur opp Lonketind da jeg skulle kjøre forbi den toppen på veien hjem uansett. Parkerte i en ganske stor lomme ved Finnelva og gikk ca. 10 minutter langs en grusvei for å gå innover dalen mot Blyfjordvatnet. Det var forresten mulig å kjøre på grusveien og parkere litt lenger inn dalen. På slutten av grusveien stod det ei hytte og derfra gikk jeg opp til venstre bak hytta og fulgte en slags sti et lite stykke oppover. Stien var ikke veldig tydelig og hadde tendens til å forsvinne da jeg kom til et myrområde. Her skulle jeg egentlig gått rundt myrområdet på venstre siden men av en eller annen grunn trodde jeg at det skulle vært mye enklere å ta sikte på den lille haugen (Storfjellet) og gå rett opp skogen. Det var en dårlig ide og til slutt ble det en ganske irriterrende opplevelse med mye kratt og et voldsomt angrep av masse fluer.

Lonketind sett fra skogen
Ryggen opp til toppen
Utsikten mot Buviktinden
Blyfjordvatnet og Steinskardfjellet på østsiden av ryggen
Utsikten fra toppen. Herlig :)

Hadde flaks og la merke til stien igjen like før skaret mellom Storfjellet og Lonketuva, så jeg kom meg endelig tilbake til den og fulgte den opp mot sørryggen på Lonketind. Ble et lite stykke med skog, fluer og sånt, men vel oppe på ryggen var det en mye hyggeligere tur med flott utsikt, en deilig bris og færre insekter. Behagelig temperatur også. Men pga at jeg måtte skynde meg opp skogen for å bli kvitt alle fluer, var jeg litt sliten i beina da og gikk resten av turen opp i relativt avslappet tempo. Møtte en del folk var på turen ned akkurat før jeg kom opp og hilste på dem men ellers stoppet jeg ikke så mye bortsett fra et par fotopauser.

En kjapp pause på toppen
En ordentlig toppvarde
Frivillige modeller i bildet
På turen ned ryggen

Utsikten fra toppen var bare fantastisk og gikk over alle forventninger. Det var en typisk Senja-utsikt med mange små, spisse topper som gikk rett ned mot havet. Sola skinte godt men angrepet av fluer fortsatte og derfor ble jeg ikke sittende så lenge. Signerte turboka og så begynte å tusle meg ned til bilen. Det hadde vært en kjempeflott tur, men det var bare delvis ødelagt av insektene!