Sjursviktinden (05.07.2015)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Skrolsvik
Ascents Sjursviktinden (837m) 05.07.2015

Sov ekstremt godt i hytta på Senja Camping (kan anbefale denne campingplassen, veldig stille, ren og god beliggenhet - ei liten hytte kostet 550kr/natt og har to dobbeltsenger, kokeutstyr, kjøleskap og TV!) og våknet til en overskyet men likevel fin dag. Det var uansett meldt litt mer sol utover dagen. Tok meg en spasertur etter en rolig frokost og så pakket jeg alt i bilen igjen før jeg kjørte sørvestover mot Skrolsvik. Det første turmålet for dagen var Sjursviktinden og ifølge kartet mitt skulle det være en merket sti opp til toppen. Godt å begynne turdagen med noe fint og enkelt. Det står et skilt 'Sjursviktinden' som er nesten umulig å gå glipp av fra veien (grusvei mellom Skrolsvik og Sjursvik), også ganske nyttig. Var omtrent kl.11 da jeg begynte å gå og heldigvis var det allerede en god del sol her på yttersia av Senja. Gikk ganske rolig opp da jeg hadde tenkt å gå en annen tur etterpå. Da var det bare å følge stien og alle merkinger opp fjellet, først langs elva i skogen og så opp en bred ryggformasjon resten av veien opp til toppen.

Langs veien til Sjursvik. Her starter turen.
Stien følger elva et lite stykke i skogen.
Litt bedre utsikt etter hvert
På den brede ryggen
Ca. 700moh
Utsikt mot Manen
Mindre tåke på sørsiden av fjellet
Ganske varmt til tross for tåke
Venter på tåkefri utsikt
På turen ned
Nesten tilbake

Traff en fyr som var på veien ned da jeg kom opp til ca. 700moh. Han sa at det var litt skodde på toppen men det hadde lettet ganske mye siden han gikk opp tidligere på dagen. Ikke så mye annet å si om turen opp. Utsikten bak meg mot sør var ganske grei, men det var ikke noe utrolig flott. Kom meg opp til toppen etter ca. 1h 20 og fant en slags stav. Trodde det skulle finnes i det minste en varde eller postkasse men jeg så ikke noe sånt. Skuffende. Satt på den vindstille toppen i 20 minutter mens jeg ventet på litt oppklarning men det viste seg at tåke ikke var villig å flytte med det første. Så da ble jeg litt lei og startet turen ned. Kom flere folk oppover når jeg var på turen ned men det var ikke folksomt! Tror toppen var fri for tåke da jeg var helt nede. Typisk. Tror det kan lønne seg å komme tilbake og gå en runde fra Sjursviktinden mot den neste toppen mot øst. Så veldig grei ut, ihvertfall fra turen opp Sjursviktinden.