Galdebergtinden supertur (04.07.2015)  6

Ascents Galdebergtinden (2,075m) 04.07.2015
På Galdebergtinden
Vi kosær vårs
Bygdin og Bitihorn. Den der Bitihorn toppen var liten sett herfra.

Ny tur

Etter fem dager med turer på rad begynte jeg og pappa å bli litt slitne og vi hadde mest lyst til å være hjemme å slappe av, men så kikket vi på yr og så at det snart skulle bli dårlig vær og at det skulle bli supervær litt til.
Da bestemte vi oss på fredagskvelden for å dra på ny tur. Nå ville mamma også være med, og Sunniva også, og da var det jo klart jeg ville på ny tur.
Vi skulle på noe som het Galdebergtinden, en topp både på Valdreslista mi og en topp over 2000 meter. To fluer i en smekk som jeg synes er sånt morsomt uttrykk.

Vi plukket opp Sunniva tidlig og reiste til Vang hvor vi shoppet litt godteri, før vi kjørte til Eidsbugarden igjen.

Første del

Det var litt mange skyer overalt og på toppene, men mamma trodde de skulle blåse bort. Først hilste mamma og pappa på ei blid dame som het Solbjørg på en hytte, mens vi gikk på do og så var vi klare til å gå.
Pappa gikk først, mens jeg og Sunniva gikk litt bak og hadde en snakkelek. Da glemmer jeg litt at jeg går. Vi måtte over en litt stor bekk og etter 3 km tok vi en pause på et fint sted ved stien.
Litt senere begynte det å gå oppover, og vi kom til en stor flott foss. Vi kunne høre at den tordnet lenge før vi så den. Pappa sa at den heter Høystakka. Vi tok noen bilder, men det var kjempekaldt der, for det kom både vann og en isevind fra fossen.
Litt senere kom vi til en hengebro over den fossende elva. Jeg elsker hengebroer og vi gikk derfor en ekstra gang frem og tilbake over den.

Vi går hengebro. Jippii!

Grilling og hopping

Etter hengebroa hadde vi lang grillepause med pølser og sånn. Nå hadde nesten alle skyen blåst bort og mamma fikk rett. Det var supersol.
Før vi gikk videre hadde vi en hoppelek hvor vi hoppet ut fra en stor stein og landet i snøen.

Hopping

Herfra måtte vi gå mye på snø. Og det blei så varmt som det nesten bare går an. Jeg syntes vi hadde gått mye oppover, men pappa sa det var dobbelt så mye oppover igjen som det vi hadde gått. Men etter noen stopper og masse oppoverskritt var vi nesten fremme og kunne se toppen. Jippii! Da fikk vi ny krefter. Jeg og Sunniva gikk først opp, mens pappa begynte å synke i snøen og blei langt bak.

På toppen

På toppen var det kjempevarmt og fin utsikt og vi kunne være der lenge. Før vi begynte å gå ned igjen tok vi masse bilder.
Nå var det tid for den morsomme biten. Pappa hadde tatt med to små akebrett. Først gikk det ikke fort nok, men litt etterpå gikk det så det suste, og vi brukte ikke lang tid på å komme ned alle snøbakkene. Et sted var det litt spennende. Vi akte ned en bakke og da vi så tilbake var det et hull ned i en bekk der vi hadde akt, men siden vi akte så fort, så rakk vi ikke å dette nedi.

Reinsdyr

Litt senere kom det mange reinsdyr forbi oss, de var kjempefine og laget rare lyder. De kom også ganske nærme, og jeg og Sunniva syntes det var veldig fint. Vi gikk helt til den første pauseplassen før vi tok pause. Der grillet vi pølser i kveldssola og koste oss på liggeunderlaget.

Så var det bare en liten bit igjen, og på slutten syntes pappa vi hadde altfor mye krefter, for noen steder begynte vi å jogge og hoppe på steingjerder og andre "unødvendig slitsomme" ting, som pappa kalte det.

Jogging på slutten.

På vei hjem så vi etter spøkelseshus langs veien og hørte på radio. Det var mange spøkelseshus langs veien og i Vang kjøpte vi is. Vi rakk også en stopp på Einangssteinen før vi stuptrøtte la oss til å sove i telt i hagen vår.

Helt på toppen der var vi.
Liten stopp ved Einangssteinen med kjempeflott solnedgang.

Superfin tur!

Flere bilder

Video

Litt ukomplett spor, siden GPS'n slo seg av underveis.