Carcamping på Venabygdsfjellet (03.07.2015)  6

Written by waaktaar (Kalle)

Ascents Søre Bølhøgda (1,258m) 03.07.2015
Dynjefjellet (1,151m) 04.07.2015
Muen (1,424m) 04.07.2015
Svartfjellet (1,154m) 04.07.2015
Trabelifjellet (1,094m) 05.07.2015

Dag 1 - oppsetting av lavvo og kveldstur til Søre Bølhøgda

Med nyinnkjøpt lavvo og lærerferie på bok ble Venabygdsfjellet valgt som første test for fjellcampinglivet. Rundt klokka 16 ankom vi Muvatnet, der jeg ved hjelp av et flyfoto hadde sett meg ut en egnet plass. Det jeg derimot ikke hadde kalkulert med var den store mengden bobiler, campingvogner og lavvoer som allerede var i området. Plassen "min" var okkupert av en campingvogn. Men - vi fant oss allikevel en ålreit plass å rigge oss til, selv om vi overhodet ikke var alene her oppe.

Camp ble etablert i løpet av en times tid, og fredagstacoen ble deretter fortært. Noen tradisjoner må holdes i hevd, også når man er på tur. Etter at middagen var unnagjort og ungene lagt, ble det tid til en tur opp på Søre Bølhøgda. Fulgte sti fra campen og opp østsiden av fjellet. En fin liten kveldstur i kveldssola. Hadde egentlig ikke sjekket ut toppen noe videre før turen, så jeg logget meg på peakbook der jeg satt bak toppvarden (det var ikke dekningen lenger nede), og oppdaget at mortenh (Morten Helgesen) hadde vært her året før, også han med lavvo og unger. Tror ikke lavvoen deres sto mer enn 70 meter unna vår.

Vel nede igjen var det min tur til å passe "redet" mens Eva tok seg en tur opp. Etterpå ble det forholdsvis tidlig kveld med noen bokkapitler på senga. Vi var heldige og hadde god trekk fra vest hele kvelden og natta, så krypene holdt seg på avstand.

Dag 2 - familietur til Muen og kveldstur til Svartfjell og Dynjefjell

Dag 2 begynte med overskyet vær og en stor, tung sky over dagens turmål; Muen. Det var kjølig, men jeg rigget meg til utenfor lavvoen med kaffe og bok - siden jeg for en gangs skyld hadde våknet først.

Etter hvert våknet resten av familien, og vi spiste en rolig frokost. Skylaget begynte så vidt å sprekke opp, og Muen bestemte seg for å vise seg frem. Vi var ikke vonde å be, og tok fatt på stigningen ganske umiddelbart etter at maten var ryddet bort. Seksåringen raste avgårde og syntes det var morsommere jo brattere og mer steinete det var. Treåringen måtte avledes og bestikkes litt, men turen gikk over all forventning. Turen til topps minner ikke så rent lite om turen opp på Gaustatoppen - et tydelig "arr" av en sti opp i sida av fjellet, mye av det samme terrenget og MASSE folk! En time og tre kvarter etter start var vi på toppen, der jeg fyrte opp litt varmvann og laget havregrøt til alle mann. Vi satt på toppen i 30-40 minutter. Det var helt vindstille og ganske varmt, men vi begynte etter hvert på returen. Nedover gikk det som en lek, med hopping og spretting nedover ura. Det var ikke før vi var nesten helt nede at det tørna litt for en sliten tre-åring. Det ble dermed bestemt at vi skulle kjøpe oss is og brus på Kiwi på Venabu. Det falt i god jord, og humøret ble nokså umiddelbart gjennopprettet.

Tilbake ved campen ble det bading, middag og legging, og jeg ble innvilget noen timer kveldstur i sola. Kjørte tilbake til Venabu og innover på bomveien et stykke mot Svartfjellsæter. Parkerte rett før veien er stengt. Herfra gikk det fort opp på Svartfjell. Flott fjell og fin sti. Ryggen oppover minner ikke så rent lite om en del topper i Steigen. I stedet for å returnere samme vei, bestemte jeg meg for å gå videre mot Dynjefjellet. Det går fin sti ganske rett sørover fra toppen. Nede ved myrene kommer du til en påle i bakken. Ta til høyre her (og ikke driv med bushing i myrene som meg) - denne stien fører til Dynjeskardet. Det ble 70 tunge høydemeter opp skardet til det flatet ut. Deretter i greit tempo opp til Dynjefjellet. Toppen består av menger med steinheller, og tidligere besøkende har hatt det morsomt med å lage haugevis av varder, levegger og små steinbuer. Tydelig at det er mange i fjellet i dette hytteområdet!

Returen tok jeg ned mot Bergstulskardet, og så sti/kjerrevei tilbake til bilen, der jeg hadde vært så forutseende å legge igjen en cola. Sjelden smakt noe så godt! Vel "hjemme" ved lavvoen ble vi sittende en stund i kveldssola før vi gikk å la oss, ganske slitne etter en dag i sola.

Dag 3 - nedrigging og familietur til Trabelifjellet

Nummer 1 og nummer 2 våknet noe tidligere denne dagen, da de hadde sluknet ganske tidlig kvelden i forveien. En strategisk plassert iPad (helligbrøde!) sørget allikevel for at mor og far kunne hvile en time til. Når vi først hadde stått opp, gikk frokost og nedrigging nokså fort og vi sa farvel til Muen for denne gang. Utelukker ikke et senere besøk, kanskje for å ta hesteskoen rundt Muvatnet.

Stoppet igjen på Kiwi Venabu for å kjøpe litt is. Såpass må være lov i varmen. Fikk lokket familien med på en siste topp før vi kjørte hjem til Vågå (det krevde egentlig ikke så mye overtalelse). Parkerte ved parkeringsplassen sør/sør-øst for toppen. Turen opp gikk i en fei, og ved hjelp av en seigmann eller to var vi oppe på toppen før vi visste ordet av det. Som overalt ellers på Venabygdsfjellet var det suverene stier også her. Ble ikke lenge på toppen før vi returnerte til parkeringsplassen. Kjøreturen tilbake til Vågå gikk med aircondition på full guffe.

Oppsummering: en vellykket første helg med familielavvofjelltur. Neste gang går kanskje turen til et område vi kan litt mer "for oss selv", men samtidig er det jo greit å ha søndagsåpen Kiwi 10 minutter unna når far glemmer å ta med seg kopper på tur!

Herlig med

Written by mortenh 06.07.2015 10:23

Herlig med familieturer. Bra jobbet av treåringen opp på Muen. Dette borger for mye bra familiekvalitetstid de neste årene.

Fin plass ja, ser at dere gjorde mye av det samme som oss da vi var der.

Sv: Herlig med

Written by waaktaar 09.07.2015 12:19

Ja, hun er sprek! Si i fra om du har tips til fine lavvo-plasser nær bilvei som ikke er så trafikkert som her. Bill. mrk. "Oppland pf 250".