Andhovden - Leikanger (03.07.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Njøs (70m)
Endpoint Njøs (70m)
Ascents Andhovden (512m) 03.07.2015
Visits of other PBEs Njøs - Andhovden (512m) 03.07.2015

Jeg har lenge tenkt på denne turen opp fra Njøs ved Hermannsverk, så det var veldig kjekt å få endelig tatt turen. Det var disse dagene med tropevarme men jeg hadde på forhånd bestemt meg for å gå kjapt / jogge der jeg orket da jeg har hørt at det er et motbakkeløp opp til Bjørgahaug - som er et flott utsiktspunkt 300m SV for Andhovden. Jeg aner ikke hvor de starter det løpet, men jeg startet klokken ved den rosa kraftstasjonen ved Njøs.

Utsikt over Hermannsverk og Leikanger fra Bjørgahaug

Det var en helt nydelig sti. Tørr og bratt. Akkurat slik jeg liker det. Det ble ikke så VELDIG mye jogging. Til det var det for varmt og bratt, men jeg klokket inn på 15:10 på Bjørgahaug etter kaldstart fra Njøs. Hvis jeg bestemmer meg for det skal jeg klare å korte ned på den med et minutt eller to.

Fra Bjørgahaug jogget jeg videre de 0,45km opp til Andhovden - som bare var en liten hump på vei videre oppover fjellet. Stoppeklokka viste 20:48. Skriver det for min egen del dersom jeg en gang bestemmer meg for å perse...

På Andhovden

Pulsmåleren viste bare 240kcal og det var dårlig betalt. Jeg bestemte meg for å jogge videre oppover til klokka viste 300kcal og det gjorden den på 620 moh. Det var veldig fristende å jogge videre opp til Mjellhaugane men det var det ikke tid til. Kvelden skulle tilbringes med Anne på restaurant nede i Sogndalsfjøra og ikke alene med Karma på fjellet!

Så da bars det nedatt. Rett før jeg kom tilbake til Andhovden kom jeg til en traktorveg som jeg antok var den samme som begynte nesten nede ved kraftstasjonen. Jeg vurderte en rundtur men fant ut at stien ned ryggen var mye finere enn denne traktorvegen ville være. Det får jeg heller finne ut av neste gang...

Det var en nydelig tur og kan anbefales!

Ruten sett i Google Earth

Rutebeskrivelse:

Fra Sogndal; Rett før Hermannsverk, ta til høyre opp Njøsvegen. Ta til høyre etter 400m (skiltet "Bjørgahaug") og kjør opp til en rosa kraftstasjon. Parker her. Følg grusveien opp til første kryss, ta til høyre (skiltet "Sognefjordvegen"). Følg stien sørvest til nytt stikryss - også skiltet "Sognefjordvegen". Følg tydelig sti opp langs ryggen til Bjørgahaug (skiltet) og så videre opp mot Andåsen (skiltet etter 250m).