Bjørnungen 27. juni på ski i sommersol (27.06.2015)

Written by jesperstokke (Jesper Damon Stokke)

Ascents Veslebjørn Nord (2,110m) 27.06.2015

SOLOTUR - når du går alene

Utsikten fra Bjørnelabben var rå! Spesielt vakker var Bjørneggen med Skagastølsveggen og råkene i bakgrunnen.

Rakk en tur til Bjørnungen ifm med guttetur til en venn som har gård på Rebni i Skjolden. Første gang jeg gikk her oppe på ski - ble helt fascinert! For et vakkert sted! Store hvite flater omkranset av alpine fjell og blå himmel. Og null vind. Hit skal jeg flere ganger.

Gikk på skiene fra parkeringen på Krossbu. Tok en ekstra tur opp til Bøverbreen på veien opp, bare for å se hvordan den så ut (eller gadd jeg ikke se på kartet og fulgte der det var ferskest spor og da jeg kom til den stygge breen måtte GPS og kart opp for å fastslå at jeg hadde gått 45 grader feil retning?).

Opp Leirbreen var det fint føre. Jeg var egentlig litt i tvil om jeg skulle gå breen, det var jo meget sent på vårsesongen og jeg gikk alene. På en annen side var det flere andre som gikk der og snøforholdene har vært ekstra gode denne senvåren i fjellet. Snakket med de lokale på Krossbu også om dette. Endte med at jeg gjorde det og har 90 prosent god samvittighet for det. Men vet godt at det ikke er noen garantier på bre. En rar ting på denne turen var at jeg aldri tok på fellene. Gikk helt fint uten!

Fra Bjørneskaret og opp til Bjørnungen er egentlig "bare" en kort bratt bakke. En 2000-meter de fleste vil klare helt fint og belønningen er enorm! Det blir litt smalere når du kommer opp, og du skal ikke gå for langt til venstre (skavel). Du skal heller ikke skli ned på høyre side om det er isete (stup).
Jeg gikk med en øks, bare for å ha en ekstra støtte og et fast punkt du kan dra deg opp med i bratta.

Skikjøringen på vei ned var deilig, men helt mot slutten forvandlet snøen seg til noe som minnet mer om lim. Men trynte ikke, selv om det var veldig nær da det plutselig ble bråbrems.

Så kanskje 20 personer til sammen på forskjellige tinder, tydelig at det er litt færre i området nå enn i mai (som jeg har sett på bilder).

Gravdalstind bak til venstre, Veslebjørn med Bjørneggen i midten og Skagastølsveggen bak til høyre. Til venstre (ikke i bildet) ligger Storebjørn og "slalombakken". Storebjørn var forøvrig mye brattere enn jeg hadde sett for meg.
Til venstre: Store Smørstabbtind. I midten: Sokse (Saksa). "Kulen" med snø på toppen til høyre for Sokse er Bjørnungen og den svarte veggen til høyre er Bjørneggen som fører til Veslebjørn. Helt til Høyre er Skeie. Bjørneskaret er laveste punkt mellom Sokse og Bjørnungen.