Nord for Dravlausnyken - Sykkylven (01.07.2015)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Langenessætra (389m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Nord for Dravlausnyken (1,056m) 01.07.2015

Norges største pf-topper
1.7.2015

KVASS RYGG HØYT OVER VELLEDALEN
Sykkylven kommune ligger i Møre og Romsdal og er kanskje best kjent for sine møbelfabrikker, med Ekornes-konsernet som Nordens største møbelprodusent i spissen. Vi fjellfanter forbinder Sykkylven med høye og vakre fjell, også kalt Sunnmørsalpene. Med en primærfaktor på over 100 meter finnes det seks fjell i Sykkylven kommune som er over 1500 meter høye. Disse er Råna (1586 moh.), Store Brekketinden (1578 moh.), Midtre Regndalstind (1540 moh.), Urkedalstinden (1534 moh.), Brunstadhornet (1524 moh.) og Vellesæterhornet (1511 moh.). Råna skiller seg ut fra de andre spisse tindene med sin sørvendte brede rygg, og ble første gang besteget i 1889 av G. Hastings med følge. Store Brekketinden er den vanskeligste av toppene å nå. Der må man sikre seg med tau både over breen og i klatreetappen opp til toppen. Lettest er det å bestige Store Brekketinden som en vårskitur, da det som regel er metervis med snø over Søndre Brekkedalsbreen i den årstiden. Nord for Velledalen sees Dravlausnyken, som er et lavere og selvstendig fjell som stiger opp fra Fitjavatnet ved Straumgjerde. Den avlange fjellryggen har en bratt og spennende profil når du ser den fra fylkesvei 60 mellom Sykkylven og Stranda. --------
Vi vurderte først stien fra Hjorthol i Velledalen. Den går opp til trimposten på Koppen (522 moh.), og fortsetter langs ryggtraversen forbi Tretindane. På fergen over Storfjorden ble vi imidlertid tipset om en betydelig kortere variant, som starter fra Langenessætra. I nydelig sensommervær kjørte vi fra Sykkylven til Blindheim og svingte først av ved CirkleK og senere ved Hydro-stasjonen. Vi fortsatte på Skålholtvegen og Straumsdalsvegen gjennom frodige Straumsdalen. Fra bilen var det spesielt flott å se det kvasse Straumshornet idet veien dreide innover dalen. Fra parkeringsplassen ved Langenessætra ruslet vi ned til brua og traff på god sti øst for det idylliske Langenesvatnet. Stien går langs vannkanten, og vi var litt usikre på om dette var riktig rute helt til vi fikk øye på to røde piler som viste oppgangen gjennom løvskogen. Stien og merkingen forsvant gradvis over skogbåndet, men ruta gir seg selv i den bratte og østvendte fjellsiden. I øvre del lå det fremdeles store snøpartier, og disse benyttet vi oss av både opp og ned i det varme sommerværet. I kaldere vær bør man vise stor respekt for slike bratte snøfelt, som kan være en livsfarlig akebakke. Faktisk har det vært dødsulykker i Norge i forbindelse med harde og glatte snøpartier. Da vi nådde toppryggen, fikk vi en imponerende utsikt mot Urkedalstindane, Råna og Regndalsbreen i vest. Hammarsettindane og Urfjellet var de mest fremtredendetoppene i øst. Vi fortsatte over den forholdsvis luftige eggen med fylkesvei 60 ca. 1000 meter under oss. Fra Dravlausnykens nordre topp (1056 moh.) fikk vi et magisk lys over Sunnmørsalpene da tunge skyer nærmet seg raskt fra vest. Vi vurderte om en av oss skulle returnere over Tretindane og ned til Hjorthol, men det ble med tanken denne dagen.
(Fra boka Norges beste familietopper).

Dravlausnyken
Luftig travers
Hammersettindane og Urfjellet

STED: Sykkylven kommune i Møre og Romsdal
HØYDE: 1056 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 534 m
UTGANGSPUNKT: Langenessætra 380 moh.