Ruten (Hemne, Sør-Trøndelag) i nydelig sommervær (04.07.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Ruten Parkering (240m)
Endpoint Samme (240m)
Ascents Ruten (1,040m) 04.07.2015 14:40
Visits of other PBEs Borstad Parkeringsplass (225m) 04.07.2015 11:10
Borstadbekken bru (390m) 04.07.2015 12:20

Fin fjelltur til Ruten i Hemne

Etter overnatting i Orkanger kjørte Astrid og jeg opp igjen til den store p-plassen på Borstad Parkeringsplass i nærheten av gården Borstad. Vi fulgte gårdsveien vestover mot Borstad, tok av først mot venstre (øst), senere mot sør langs en sølete traktorvei. Der denne slutter går det flere forskjellige stier sørover og oppover i myrete og sølete, glissent skogsterreng til det flater ut på ca. 400 m. Turen opp hit betrakter vi mest som en litt slitsom transportetappe, men oppe ved Borstadbekken bru ble alt meget bedre. Etter råd fra en lokalkjent valgte vi å ikke følge den stake-merkete ruten som fortsetter inn langs Borstadbekken. Istedenfor la vi kursen mot VNV oppover mot Rutsvaen. Her var det umerket, men god sti helt opp til 700 moh der terrenget flater ut og blir meget lettgått. Flere steder fløy det opp ryper foran oss.

Ruten P-plass
Hengebroen over Borstadbekken
På vei mot Rutsvaen. Utsikt vestover
Nedenfor Rutsvaen. Utsikt mot Borstad og østover

Vi traff 4 andre turgåere denne dagen, men ingen som visste hvorfor fjellet kalles Ruten.

Flott landskap oppover mot Ruten
 Ruten 1039 kommer til syne

Da vi nærmet oss toppen var spesielt den nordligste dominert av svære teleinstallasjoner, antagelig for Forsvaret. På 1039-toppen var det en stor og flott varde på GPS 507233 7004890 og informasjonskilt om utsikten fra toppen. I turkassen var det informasjon om rutenregisteret som inneholder en oversikt over alle som har skrevet seg inn i boka på toppen av fjellet Ruten 1039 i perioden fra 1979 til dags dato! Første gang vi har sett noe slikt!

Forsvaret har inntatt nordtoppen på Ruten!
Heldigvis litt mindre installasjoner på hovedtoppen

På toppen traff vi igjen to kjekke jenter som hadde gått samtidig med oss, men valg merket løype.

Hyggelig selskap på toppen av Ruten!
For en gang skyld var der noen som kunne ta bilde av oss begge!

Etter en lang og god matpause i finværet på toppen av Ruten valgte vi å følge stikkene ned igjen. Siste del av turen langs stikkene var sølete og glatt. Vi angret på at vi ikke hadde returnert den veien vi kom opp, og mener helt klart at turen om Rutsvaen gir den beste turopplevelsen om sommeren både opp og ned.

Tilbakeblikk mot Ruten
En lang snøfonn var fin avveksling fra steinete sti
Start date 04.07.2015 11:19
End date 04.07.2015 17:20

Pling på!

Written by Gråbein 19.07.2015 12:07

Jeg har mange ugjorte topper i nærområdet også ;0)

Ruten

Written by GreteR 18.07.2015 22:21

Mine foreldre har hytte på Rindalssiden av Ruten så jeg har gått opp fra Fossdalen, lurer på om det kan være kortere... Dessverre har jeg ikke fått vært der siden jeg var ungdom.

Sv: Ruten

Written by knutsverre 19.07.2015 10:27

Hei Grete! Hyggelig å høre fra deg! Ruten fra Fossdalen ser ikke ut til å være kortere på kartet, men du starter noen hundremeter høyere enn på Borstad. Ha en fin sommer!

Ruten

Written by Gråbein 18.07.2015 10:30

Nå er det like før du er i mine trakter knutsverre! Sprekt par!! Åsså godvær da gitt!;0)

Sv: Ruten

Written by knutsverre 19.07.2015 10:44

Hei Helge! Hyggelig å høre fra deg! Turen og været vi hadde på Ruten var det beste vi hadde på denne M&R/Trøndlags runden. Satser på nytt besøk i Trøndelag i høst. Kanskje det passer med en felles tur?