Våt tur til Eiskremheia, Aukra M&R (03.07.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Eiskremheia (493m) 03.07.2015 10:30
Visits of other PBEs Molde (0m) 03.07.2015

Øykommunen Aukra har fått med seg en snipp av fastlands-Norge, inkludert kommunetoppen Eiskremheia som ligger øst for Ei(d)skrem nær Molde. I Aukra kommune finnes det så vidt jeg har kunnet se ikke et eneste fjell med PF>100! Selv om Aukra er en øykommune, har den heller ingen øytopp med høyde > 100m, selv om Jærmannburet med sine 99 m kommer veldig nær!
Uansett - etter overnatting i Molde gikk turen videre nordover slik at det ble anledning for meg til en morgentur til Eiskremheia. Astrid foretrakk å vente i bilen denne morgenen. Vi fant en slags parkering i kanten av sykkelveien ved stistart. På motsatt side av veien (mot sjøen) hadde det vært god plass tilå parkere, men eieren, som driver campingplass, passet nøye på at ingen parkerte i hans avkjørsel! Tydelig rødt og gult "Stikk ut" merket stistart på GPS 397943 6960356. Det hadde regnet kraftig om natten slik at det var meget sleipt, glatt og vått på stien.

Stistart på Eiskrem
Tydelig og godt merket sti!

Meget bratt opp de første 200 hm gjennom tett granskog før terrenget flater mer ut. Tydelig og godt merket, men våt og gjørmete sti hele veien. Etter ca. 1 km i småkupert terreng østover dreier stien 90 grader mot sør og fortsetter oppover mot platået litt under 500 moh. Som bemerket av flere andre, kommer en først frem til den lille, beskjedne varden som markerer høyeste punkt på den delen av Eiskremheia som ligger i Aukra kommune. GPS her 398832 6959740.

Varden på 493-punktet på Eiskremheia. Den større varden skimtes i bakgrunnen
493-varden. Utsikt nordover mot Jendemsfjellet 633

Herfra ser en mot en større varde som ligger ca. 300m lenger mot vest, og det er denne som tydeligvis er definert som kommunetoppen i Aukra! GPS her 398546 6959697. Etter mine GPS målinger står varden på et sted som er 4-5 m lavere enn 493-varden, men utsikten vest- og sørover er bedre her.

Den store, sørligste varden på Eiskremheia
Utsikt sørover

Ned igjen samme rute, omgitt av hissige fluer. Det var ekstremt glatt på jord-stien i granskogen nederst mot veien. Selv om jeg tok det meget forsiktig, gikk jeg på ræv - som det heter på godt bergensk - på sølestien - noe som satt sine tydelige merker på turtøyet, men heldigvis ikke på meg! Kliss våt var jeg uansett, så det ble full klesvask i vasken på hotellet da vi ankom Orkanger senere på dagen.