Aiguille du Midi (07.07.2004)

Written by Stigun GSM

Ascents Aiguille du Midi (3,842m) 07.07.2004
Vår 3. dag i Chamonix med det ærgjerrige mål i sikte noen dager frem om å bestige Mont Blanc, om været bare ville bedre seg.. Vi hadde vært på akklimatiseringstur fra St Bernhardspasset(2469 moh...) i går etter en ytterligere liten tur til ca 2500 moh ankomstdagen og gått til ca 3000 moh, en helt grei tur. I dag var det tåke og yr i luften, og mildt sagt dårlig sikt; slett ikke forhold for turer i ukjente fjell.. For å få litt mere stimulus til beinmarg og nyrer og mao ytterligere fart på akklimatiseringen var en tur med taubanen opp til Aiguille du Midi en grei og lite svett aktivitet. Den store gondolbanen var stapp full av smilende og kamerabærende østasiater i livlig prat på sitt morsmål. Gondolen steg raskt oppover fra ca 1000 moh i Chamonix og var opp på toppen på vel 3800 meter veldig raskt, og de antatt uakklimatisertes livlige prat forstummet raskt. Tydelig preget av høyden nærmest sjanglet de over broen og over til tårnet med tilhørende fasiliteter. Litt morsomt å være tilskuer for oss som tross alt var litt "vant til dette her".

Dessverre ingen sikt overhodet, bare en grå, fuktig og kald masse som pakket inn all "grandeur" og potensiell spektakulær luftighet i nitrist middelmådighet. Vi slo i hel tid som best vi kunne og var vel oppe i høyden et par timer før vi tok banen ned igjen, meget spente på om været i det hele tatt kom til å tillate nærkontakt med "den Hvite Dame" i løpet av den uken vi hadde til rådighet. Nå hadde vi bare 4 dager igjen å ta av...
Aiguille du Midi sett fra Aiguille du Gouter 3 dager senere..