Hananipa (03.07.2015)

Written by Stigun GSM

Start point Skulstad (330m)
Endpoint Skulstad (330m)
Ascents Hananipa (718m) 03.07.2015
Begynner å bli relativt lang reis for å få "nye" 100pf topper, men Hananipa ligger innenfor drøy times kjøretid, så kjørte derfor dit for en kveldstur mens andre i familien var på IKEA. Parkering ved Øvre Skulstad, gange på grusvei ca 4-500 meter mot sør til demning i utløpet av Skulstadvatnet, deretter inn på sti som startet rett i venstre kant av demning langs vestsiden av Skulstadvatnet på fin sti til ca midt på dette, hvor stien tok av til venstre oppover lia ved gammel delvis nedrast grunnmur, med skilt merket Hananipa. Slakt nordøstover til å begynne med, over skoggrensen inn på vestryggen til Hananipa i nydelig terreng. Utsikt ned i Sørfjorden og mot Osterøybrua, når da ikke tåkeskyer kom drivende. Fyllittberggrunn, og innslag av flere kalkforetrekkende planter som svarttopp, fjellfrøstjerne, gulsildre, rødsildre, rynkevier og den avbildete fjellsmelle.
Fjellsmelle

Noen meter ned til en sadel før de siste noe bratte høydemetrene mot selve toppmassivet. Overalt lettgått med fin sti, godt egnet selv for mindre barn. På toppen hadde noe satt et lite norsk flagg. En toppmarkering drøye hundre meter lenger øst var klart lavere, og jeg fant ikke grunn til å stikke innom denne.
Toppen, hvor noen hadde plantet vårt kjære nasjonsflagg

Retur ganske med en gang etter ca 1 t 10 min opp, totalt tidsforbruk på turen 2 timer.
Tilbakeblikk mot toppen fra vestryggen