Livet på eggen og mye snø (02.07.2015)  6

Snøholstinden (2,141m) 02.07.2015 20:45
Høgbrøthøgde (1,821m) 03.07.2015 12:30
Visits of other PBEs Eidsbugarden parkering 02.07.2015
På toppen av Sjogholstinden. Wuhuuu!
Jeg og toppen.
Klar for eggen!!

Etter turen i Skakadalen ville jeg ikke opp til Tyin og sove der blant alle millionene fluene, så jeg overtalte pappa til at vi hentet teltet og dro på campingplass.

Vi badet i Vangsmjøsavannet og koste oss skikkelig på den campingen før vi reiste til Eidsbugarden for å møte Bjørk og Tiril.
Det blei mye pakking på parkeringsplassen, det så nesten ut som om hele parkeringsplassen var full av tingene våre. Men til slutt var vi klare. Pappaene med kjempestore sekker og vi barna med sekker vi også.

Det var veldig varmt og fint vær, og etter en stund ble det masse snø å gå på. Jeg og Bjørk gikk litt bak. På veien til teltplassen skulle vi innom en Valdrestopp for pappa sa det var nesten rett langs veien til teltplassen, men vi syntes egentlig det var ganske langt til den toppen, men endelig var vi fremme. Det var grått vær og kald vind på toppen.

Etter den toppen gikk vi i nedoverbakke til teltplassen. Det var en liten snøfri flekk med snø på alle kanter og en bittebitteliten bekk som gjorde at vi fikk vann å drikke.
Her bygget vi opp teltene våre og koste oss lenge mens været blei bedre og bedre.

Pause og kos langt inne i fjellet.

Etter en laaaang pause gikk vi videre. Ved et vann, oppdaget jeg noe som lignet en stor gjedde i vannet, og jeg ble nesten redd, før jeg så det var en isbit nede i vannet som så ut som en fisk. Til slutt begynte vi på en suuuuperlaaang snøbakke, men vi barna var utrolig flinke sa de voksne og vi gikk opp hele snøbakken uten en eneste ordentlig pause. Og nå kom den spennende eggen som pappaene hadde snakket om. Vi var alle ganske spente.
Først måtte vi klyve litt sånn ganske bratt og sånn og noen syntes det var litt skummelt. Jeg syntes det bare var gøy, men så kom vi til et sted hvor pappa sa at her måtte vi bruke tauet.
De voksne ordnet med det, og til slutt gikk pappa først. Så gikk Tiril, og så kom jeg. Det var litt vanskelig, og det var mange meter under rompa mi. Jeg måtte nesten jukse litt for å komme opp. Til slutt var det Bjørk sin tur. Hun syntes også det var veldig vanskeig.
Så gikk vi videre med tauet mellom oss. Det var litt dumt, for det hektet seg fast både her og både der, men til slutt kom vi til den kjempesmale eggen jeg hadde hørt om. Og den var jammen smal. På den ene siden var det et stup så langt ned at jeg ikke turte å se og på den andre siden gikk det også kjempe langt og bratt ned.
Pappa gikk først med tauet, og så kom jeg. Det var litt vanskelig, men mest kjempegøy. Etterpå kom Tiril og så Bjørk.
Nå var det en bit med klatring igjen, men her måtte jeg vente veeeldig lenge, og det var vind og ingen sol. Både jeg og Tiril blei kjempekalde. Bjørk klatret først, men både jeg og Bjørk syntes det ble for vanskelig og måtte ha hjelp av litt tau. Tiril klarte det kjempebra. Det var sånn skikkelig bratt klatring.

Nå hadde vi brukt masse tid og klokka var veldig mange da vi kom på toppen, og den siste biten sank vi nedi snøen mange ganger. Noen ganger kom det stygge ord fra pappa. Men til slutt var vi oppe, og så fantastisk utsikt og kjempefin sol da. Juhuuuuuuuu!!!
Vi tok noen bilder før vi begynte på nedoverturen.

Først gikk vi litt slakt nedover, og så kom en kjempebratt snøbakke som pappa grudde seg litt for. Han var visst redd for at jeg skulle skli ned hele fjellsiden, og da blei jeg litt redd også. Først gikk vi litt baklengs, men snøen var så dyp og bløt at det ikke var noe farlig, så vi snudde oss og hoppet ned og etterpå blei det masse skliings og aking og moro. Jeg og Bjørk hadde det supergøy.

Første klatringen. Den var litt vanskelig.
Klamre meg fast. Langt og kjempebratt bak rumpa mi, og på andre siden var det visst flere hundre meter rett ned.
Kjempekule eggen.
Og et til av kjempekule eggen.
Nesten oppe!

Det blei veldig seint før vi var ved teltet, og da orket jeg ikke mye mat.

Neste dag var det blitt gråvær. De andre skulle gå rett tilbake, mens vi skulle gå flere topper. Vi gikk opp en lang snøbakke til en ny topp, men siden det var så slitsomt og litt dårlig vær, ville ikke pappa at vi skulle gå på flere topper på den turen, så da gikk vi tilbake til bilen.

Der møtte vi de andre igjen som var nesten klare til å reise.

Det var en kjempegøy tur. Veldig morsomt å sove langt inne i fjellet, og kjempekult med den smale eggen og sånn fin utsikt, og så var det veldig gøy å treffe Bjørk og Tiril igjen.

Sånn fin utsikt og sånn.