Fuglafjellet - skitur på sauebeiter 3.juli!! (03.07.2015)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Start point Byrkjesete (502m)
Endpoint Fuglafjellet /retur (1,334m)
Ascents Fuglafjellet (1,334m) 03.07.2015 10:45

Lang skitur på sauebeiter 3. juli med kollega og kjentmann som har vært på Fuglafjellet hver måned unntatt desember.
Turen starta torsdag ettermiddag 2.juli etter et annet forsøk på Storen. Kjørte inn til Byrkjesete (502 m) og gikk opp på høyre side av Hjartåna. Det var vår og varmt i lufta nesten for første gang i sommer. På andre sida av dalen lå Tveitakvitingen i sol.

Utsikt mot Tveitakvitingen

Gikk videre opp på høyre side av Dusgjelet, og inn dalen vest for Solhellanuten (908 m). Her fant vi snø og det var på med fjellskia.

På med skia og inn på høyre side av Dusgjelet

Inne her ble det overnatting på selet ved Sunnvoredalsvatnet (794 m). Selet var helt nedsnødd etter siste års enorme snømengder.

Nedsnødd seter 3. juli (midt i sauebeite vanligvis)!

På morgenen litt før 8 bar det av gåre over skaret i nordøst til sørenden av Myklavatnet (814 m). Planen var å gå på ski over vannet. Det viste seg å være rikelig med snø her også, bare en liten vannkant helt i kanten av vannet. Dermed gikk det strykende over vannet i ca. 2 km i fin fast sluss-snø. Spennende og se om kanten av større på andre sida av vannet. Der var det enda mindre vann. Vi unngikk selvfølgelig oset.

Myklevannet (814 m) med snø og skiføre 3. juli 2015.

Etter å entra land vest for Fugladalsvika tok vi pause ved hytta oppe i skråningen. Deretter runda vi øst for høyde 968 m videre innover og øst for høyde 1131 m i retning vannet på 1059 m. Her ble det litt ned og så opp den bratte skråningen i retning Fuglefjell-platået. Gikk i sikksak. Nedenfra så det ikke ut til å være mulig å gå opp her, men det gikk fint. Fast snø og godt feste i det øverste sløsslaget. Nesten oppe og over det bratteste gikk vi sørover og inn dalen øst for Sørfuglen (1284 m). Rundet denne nordfra og dreide vestover og kom opp mot Fuglafjellet fra sør-sør-øst. Været var heldigvis overskyet ellers hadde det blitt alt for varmt. Var bare en tanke antydning til tåkedotter som nesten ikke var synlig. Det var et ypperlig føre og vær som sommerskitur på sauebeiter (men også litt rart og trist med slik sein vår).

På toppen av Fuglafjellet 1334 m

Turen tilbake gikk samme vei. Var nede ved Myklavatnet etter bare ca 30-45 minutter og ryddet i selet etter overnattingen og var nede til våren og bilen ved 13 tida. En flott sommerskitur med en super kjentmann (takk til Vigleik). Jeg vil ikke anbefale denne turen uten kjentmann, heller ikke vanligvis gå over vannet så seint på året (dette er et unntaksår).

Denne turrapporten er noe av

Written by Stigun 16.10.2017 22:30

det mest utrolige jeg har lest på Peakbook! Jeg har både lest og kommentert turrapporten muntlig tidligere, men dette sier alt om hvilke vanvittige snømengder det var på Vestlandet i 2015, og hvor utrolig kaldt møkkavær det var denne sommeren. Selv så jeg snøflekker på Byfjellene i Bergen i slutten av juli! Håper dette forblir en uslåelig rekord! Denne turrapporten er virkelig et meteorologihistorisk dokument! Forresten takk for hyggelig treff på Sæbø på Peakbook Summit!