Storskarven (Stjørdal) (03.07.2015)

Sunndalshøgda (1,024m) 03.07.2015
Visits of other PBEs Sildra Parkeringsplass (348m) 03.07.2015
Stjørdal (0m) 03.07.2015 12:40

Dagens turmål i finværet var kommunetopp i Stjørdal - Storskarven (eller Skarven som de lokale kaller den). Kjørte E14 fra Stjørdal retning Storlien, og tok av over elva skilta til Sona. Etterhvert bomveg (kortbetaling, 60 kr) som går langt inn og opp. Sen start så klokka var langt over 12 før vi parkerte på den innerste parkeringsplassen (Sildra).

Rota maks i starten og gikk over elva og innover en godt gruset gangveg. Denne vegen går inn til Sonvatna, noe jeg skjønte ganske raskt ved å se på kartet.. Tilbake til bilen og ut av parkeringsplassen gjennom ei god gammeldags grind. Her skal det gå sti opp til den T-merka stien mot Schulzhytta, men dessverre var stien totalt rasert av skogsmaskiner. Det ble en strabasiøs etappe oppover der jeg vurderte å snu flere ganger. Skal du til Skarv-fjellene bør du parkere lenger nede i vegen der Schulzhytte-stien starter (se bilde).

Nå gikk farten litt opp på veldig tilrettelagt sti, men varmen gjorde sitt til at det ble bedagelig tempo. Rigel slet også i varmen men heldigvis er det mange små bekker opover med kaldt vann.

Planen var å gjøre en rundtur ut av Litjskarven, Storskarven og Sunndalshøgda. Da vi kom så høyt at vi fikk oversikt over toppene måtte jeg ta en vurdering ut fra klokke og kart. Fant ut at det kunne bli knapt med tid så da snudde jeg rekkefølgen på runden og tok av bratt opp mot Sunndalshøgda. Ingen markering på toppen her.

Mer eller mindre rett linje herfra og opp til toppen av Storskarven. Oppover her ser du på en topp som viser seg å være en fortopp, men det er lett og enkelt bort til hovedtoppen. Skrev oss inn i to (!) bøker og sjekka en Geocatch på toppen.

Spørsmålet nå var om jeg skulle snu eller fortsette over sør/vest-toppen og ned til Skarvsalen. Det lå mye snø bortover med en del skavler. Været var fortsatt bra (varmt men overskya) med det hadde dukket opp mørke skyer på himmelen. Jeg hadde klær i sekken så vi tok sjansen og fortsatte. Greit bort til sør/vest-toppen og videre ned fra den, men hold god avstand til skavl-kanten.

Nede i Skarvsalen ble det ny vurdering. Klokka var nå over 5 og fargen på himmelen ble bare mørkere og mørkere. Jeg valgte derfor å la Litjskarven stå igjen til en annen gang og bøyde av nedover mot bilen.

Greit nedover svabergene med en del snø og mange flomstore bekker. Kom etterhvert inn på den T-merka stien og fulgte den i bra driv nedover. Orket ikke å krige med sporene etter skogsmaskina ned til bilen så vi fulgte stien nesten helt ned til bilvegen og gikk vegen opp til parkeringa.

Dette var en fin rundtur som ble litt amputert pga sen start og truende skyer (vi slapp regn). Veldig bra sommervær medførte dårlig væskebalanse til tross for konstant påfyll fra drikkeposen. Rigel var veldig glad da sola forsvant bak skyene.

Start date 03.07.2015 12:39
End date 03.07.2015 18:08

Det går

Written by Olepetter 04.07.2015 12:04

unna med kommunetopper i området, ser jeg. Satser du på å fullføre Trøndelag i år, eller? Kjekt at du skriver så grundig og har gps-spor, så har jeg noe å se etter, om jeg skulle finne på å gå løs på Trøndelag en gang i framtiden... :)

Sv: Det går

Written by SturlaS 04.07.2015 14:45

Takk. Bra hvis rapportene kommer andre til nytte også. Jeg skriver jo primært som ei dagbok for meg selv. ;-)

Jeg har ingen konkrete planer med kommunetoppene. Selv for meg som bor rett sør for Trheim er det jo nesten en dagsreise til en del topper i nord-fylket. Hovedplanen for sommeren var flere uker med klatring, primært i nord, men skader satte en stopper for den gitt.. Nå blir det turer litt etter innfallsmetoden.