To timer på Barmøy i Selje (01.07.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Skjolden (545m) 01.07.2015

SKJOLDEN PÅ BARMØY I SELJE

Privat ferge (154kr T/R) til Barmøya
Parkering vest for toppen
Etter turen til Krabbestigheida på Husvågøy kjørte Astrid og jeg nordover mot Barmsund for et besøk på øytoppen Skjolden på Barmøy i Selje kommune. Vi traff en hyggelig, lokalkjent fjellmann på fergen som briefet oss om parkering og stistart. Vi hadde knappe to timer på oss før vi måtte være tilbake på fergen. Hvis ikke vi nådde denne ville det bli flere timer å vente på neste. Vi fant parkering rett vest for toppen like over en bakkekam på GPS 305143 6880197 155 moh på et sted der det står en benk. Vår venn fra fergen var så hjelpsom at han stoppet opp opp ved parkeringen og ga oss ytterliger råd om sti og tur! Hyggelig!. Vår parkering er litt NV for Parkering Skjolden. Herfra er det antydet sti mot toppen. Stien ble etterhvert meget tydelig og er godt merket hele veien til topps. Bratt og varmt opp de første 200 hm omgitt av fluer som forduftet i vinden oppover mot toppen.
Godt merket sti mot Skjolden
Fin varde langs stien med luftig utsikt vestover
Regnbye og litt hustrig på toppen...
Nedover mot fergestedet

Fint og lettgått siste halvdel av turen fra 400 moh.
Stor og flott varde på GPS 306288 6880414. Her kom det inn en kraftig regnbyge som heldigvis gikk fort over. Vi hastet nedover igjen, men fikk oss en utilsiktet avstikker i feil retning nede på 400 moh, noe som nesten kostet oss endel timers venting på fergen. Vel nede ved bilen ringte vi fergen som heldigvis var litt forsinket slik at vi akkurat rakk turen tilbake til Barmsund med en margin på noen få minutter!

Farvel til Barmøya og Skjolden!