Hånd i hånd til Krabbestigheida, Husevågøy (01.07.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Krabbestigheida (330m) 01.07.2015
Etter jobboppdrag i Svelgen på morgenen kjørte Astrid og jeg til Oldeide der vi tok fergen over til Husevågøy. Vi satte fra oss bilen i veikanten øst for toppen (GPS 294651 6868978) og gjorde oss klar for tur. Det blåste kuling på Husvågøy, og vinden tok godt på turen opp østryggen mot toppen slik at Astrid trengte litt støtte og drahjelp på vei oppover. Vi gikk mot grensen mellom innmark og utmark gjennom en grind. Ingen tydelig sti, og litt strevsomt oppover de første 200 hm til vi var ute av vegetasjonsbeltet og over på fast og fint fjell.
Parkering i veikanten ved Tyingevågen
Kuling oppover mot toppen! Tyingevågen i bakgrunnen.

Vi brukte en knapp time opp til toppen der det er et gammelt trig-punkt på GPS 293343 6869483. Vinden var heldigvis ikke fullt så sterk på toppen slik at vi kunne nyte den flotte utsikten mot Steinfjellet 637 i Bremanger mot SV og mot Veten på Vågsøy 613 på Vågsøy mot nord.

På toppen av Krabbestigheida. Utsikt mot Steinfjellet 637 på Bremanger
Innover/østover mot Gangsøya og Rugsundøya.  Hornelen i bakgrunnen til høyre
Innover/østover mot Gangsøya og Rugsundøya. Hornelen i bakgrunnen til høyre
Mot Holvika og Veten 613 på Måløya

Ned igjen omtrent samme vei, men nå til bebyggelsen nede i Tyingevågen som nok er et bedre utgangspunkt for turen. Rakk fergen til Måløy med bra margin.

Start date 01.07.2015 10:51
End date 01.07.2015 12:39

Øyhopping

Written by otto 11.07.2015 19:30

Den ene dagen på fastlandet den andre på øyer.. Etter alle turene dine i Jotunheimen må det være godt å kjenne lukten av saltvann..

Sv: Øyhopping

Written by knutsverre 11.07.2015 19:38

Tur er trivelig uansett! Vi valgte å holde oss langs kysten denne gangen da vi var fornøyd med skisesongen nå når juli viser seg på kalenderen!