Molde: Maifjellet og Kloppafjellet (01.07.2015)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Hjelset (75m)
Endpoint Hjelset (75m)
Ascents Kloppafjellet (585m) 01.07.2015
Maifjellet (808m) 01.07.2015

Etter overnatting på Vestnes, stoppet vi og gjorde unna litt handling av nye gåstaver som jeg klarte å knekke på gårsdagens kveldstur til Åsnakken, ikke fornøyd med de lette alu-stavene til Black Diamond, dyre var de også!

Kjørte til Hjelset og opp Gardavegen nesten til endes. Parkerte ved en stor snuplass med landbruksmaskiner etter å ha rådført oss med en bonde som sjølvsagt begynte å gylle på marka rett ved siden av oss.. Her var det bare å sale på seg utstyret, hive Vinjar i bæremeisen og komeme seg av gårde!

Fulgte traktorveien oppover et par km til en veideling i en krapp sving og gikk der rett frem på en sæter/traktorvei helt opp mot Kloppavatnet. Rett før vatnet tok vi av og opp på en liten rygg vestover hvor det var et slags tråkk. Dette tråkket er etter hvert markert spredt med noen steiner og varder. Flott utsikt fra toppen hvor vi hadde en rask stående matpause siden Vinjar endelig hadde sovnet i bæremeisen. Retur samme vei ned mot vatnet og etter en god lunsjpause nedi lia fortsatte vi til utosen av vatnet og kom raskt innpå en tydelig rås oppover den skogkledde ryggen mot Kloppafjellet. Denne tydelige og gode råsa gikk helt til topps på Kloppafjellet som ble en lekende lett og kjapp bestigning :-)

Retur samme vei ned til vatnet igjen og ned traktorveien til bilen. Tok oss en velfortjent leke- og middagspause utfor Forsamlingshuset på Hjelset til den store fortvilelse fra ei høylytt tjeld som tydeligvis hadde reir i området..

Videre gikk ferden gjennom Fannefjordstunnellen og kveldstur til bl.annet Bjørnlihaugen.

Flott utsikt fra Maifjellet som kanskje er finere som skitur...