Øyrane og Ørnenøse med Sigrid (01.07.2015)  5

Characteristic Trip by foot
Ascents Ørnenøse (1,690m) 01.07.2015
Øyre (1,674m) 01.07.2015
På toppen av den første lange bakken.

Etter den forrige lille turen til Bitihorn med Sigrid, gledet jeg meg til neste tur med henne, og denne dagen passet det endelig. Pappa hadde gjort noe feil med vekkerklokka, så vi forsov oss i teltet oppe på Tyin og måtte skynde oss ned til Grindaheim i hui og hast. Dere nede var det mye varmere og vi spiste deilig frokost på benken utenfor Coop'n og var ferdig med det da Sigrid kom og møtte oss.
Vi spurte om hun ville hit eller dit, lange eller veldig langt og så ble vi enige om å reise inn i Skakadalen. Der hadde aldri jeg eller Sigrid vært før.

Det var en kjempefin dal med masse grønt og sauer. Vi parkerte der en rød T sti begynner og så gikk vi. Det var veldig varmt! Etter en stund sa vi hade til stien og gikk masse på snø. Vi måtte også opp en veldig bratt bakke hvor pappa var litt spent, men heldigvis var det ikke så vanskelig som det så ut.

Øyretoppen var en liten luretopp. Vi gikk til det som så ut som høyeste topp, den med varde på og da oppdaget vi at en annen topp var høyere. Sigrid sukket, og syntes nok vi var litt rare, men det blei en fin, litt kald, pause på toppen.

Vi bygger varde på Øyre.

Før vi gikk videre bygget vi en varde, for det var det ikke der. Pappa pekte på den neste toppen, Ørnenesa, som jeg syntes lignet mest på en Pingvin. Vi syntes det så veldig langt ut, men da vi begynte å gå, kom den fort nærmere.

Wuhu. På toppen av Ørnenøse. Valdsrestopp nr. 129.

Egentlig skulle vi spille kort på toppen, sånn mest bare for gøy, men det blåste for mye, så vi gikk ned til et fint lite steinbord. Her spilte vi kort og spiste litt niste før vi skyndte oss ned til den morsomme snøen å ake på.

Pappa fant en stor snøball som så kjempekul ut. Vi prøvde å klatre på den og tok bilder, før vi gikk ned til stien igjen og tok en pause til.

Så gikk vi den siste biten og helt på slutten var det masse supermorsom snø å springe på.