Styrmannstinden (01.07.2015)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Grøtfjorden
Ascents Styrmannstinden (955m) 01.07.2015

Været var flott og jeg var akkurat ferdig med en ganske langsom dag på jobb. Det var derfor veldig god grunn til å komme meg ut på en etterjobbtur. Gikk hjem først og pakket sekken for en liten fottur. Valgte å gå opp Styrmannstinden da det hadde vært en liten stund siden sist jeg gikk en tur opp dit. Og det var en fordel med løypemerking, denne toppen er med i Ti på Topp-opplegget i år slik som i fjor. Det var en behagelig 12 grader ute da jeg begynte turen og turstien var veldig enkel å følge. Ble litt svett etter hvert siden det ikke var et eneste vindpust. Stigning var ganske effektiv og etter ca.45 minutter var jeg over halvveis opp. Her begynte det å dukke opp noen snøflekker, men de var helt OK å gå på. God, solid slusjsnø. Men etter å ha kommet opp i skaret mellom Styrmannstinden og Zapffetoppen ble snøen dypere og litt mer råtten med skare øverst så det gikk veldig treg den siste ca.250hm opp mot toppen. Kunne vært kjekt med gamasjer skjønte jeg.

Ti på Topp skilt ved starten av tursti
Styrmannstinden sett fra et godt stykke opp på fjellet
Breitinden
Selfie med Zapffetoppen
Toppkassen
Hviletid før turen ned

Likevel hadde det ikke vært veldig lenge og toppen ble nådd etter drøye 1,5 timer. Her ble jeg værende i nesten 20 minutter mens jeg nøt kveldslyset og den fine utsikten mot Store Hollendaren. Det var imponerende mengder snø der, kanskje greit skiføre fra bare 400moh?
Tuslet ned da klokken tikket omtrent kl.19. Krevde en del tålmodighet for å traske ned i snøen på ryggen. Det ble ikke noe flott surfetur nedover før jeg traff snøflekkene under skaret. Men da ble jeg belønnet med et helt toppers snøsurfingføre og hadde det sykt artig med å springe nedover i slusjen. Herlig kveldstur!