Jøngfjellet (Meldal PF100 20/20) (01.07.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Jøngfjellet (761m) 01.07.2015
Losseterfjellet (712m) 01.07.2015 15:45
Visits of other PBEs Hauklivegen bom (185m) 01.07.2015
Hånnåkamkjølen parkering (490m) 01.07.2015

På tur hjem fra hytta skulle jeg forsøke meg på Jøngfjellet igjen. For noen uker siden prøvde jeg meg fra Rindals-siden men da kom jeg meg bare til Snausstabben pga. mye snø videre innover. I mellomtiden har jeg fått gode tips fra en kjentmann om at en bedre angrepsvinkel er fra Storås-siden noe som viste seg å stemme på en prikk!

Kjørte Rv701 til Storås og tok inn til Storås Trevare, skiltet Heggøya. Forsatte forbi et grustak og innover til bomkasse (50 kr for bil). Videre langt innover og oppover til enden av vegen der det er god parkeringsplass og flere hytter spredt innover.

Fra parkeringa går det tydelig sti som er godt merket med både røde og blå markeringer oppover mot fjellet (er det to forkjellige ruter/løyper?). Jeg fulgte den naturlige stien oppover og endte opp på en lavere topp (Losseterfjellet) med stor varde og bok. Stien fortsatte videre rett mot høyeste topp, men tok plutselig av rett nedover retning bilden igjen. Hm... det virker merkelig at det ikke var merket til høyeste topp, men jeg valgte å gå en direkte rute rett mot toppen. Her så jeg et rødmerke men nå hadde det trekt inn tykk tåke så jeg fant ikke noen flere merker. Tok derfor retur ned mot myrene ovenfor hyttefeltet. Jeg krysset etterhvert den merka løypa igjen, så den går nok opp til toppen via en omveg et stykke nedover i lia. Uansett fikk jeg en fin rundtur.

Hvis du vil hoppe over den lavere toppen og gå rett opp på hovedtoppen må du følge nøye med på tur oppover. Etter å ha passert ei svart hytte på høyre hånd, krysset en bekk og kommet ut på åpen mye tar stien av til venstre. Jeg så ikke dette stikrysset på veg oppover men skjønte jo at det kanskje kom en sti her, og så det greit på tur nedover igjen.

I dag var det veldig varmt og godt vær, men akkurat da vi var på toppen trakk det inn tett tåke som forsvant igjen rett etter at vi hadde kommer oss litt nede i lia.

Dette var siste PF100-topp i Meldal. Denne lista har gitt meg mang flotte turer og de fleste toppene her er skikkelige fjelltopper. Kommuntetoppen Resfjellet er selvskreven favoritt for min del (nærtoppen til hytta).