Store smørstabbstind mfl (28.06.2015)

Written by Movegen22 GSM

Storbreatinden (2,018m) 28.06.2015
Veslbreatinden (2,092m) 28.06.2015
Veslfjelltinden (2,157m) 28.06.2015

Greit å våkne i Jotunheimen! Frokost på terrassen i shorts.... Ingen lang frokost da vi var ivrige etter å komme oss av gårde. Kjørte til Krossbu, og satte på oss skia ved bilen. Gikk i "gamle" spor. Mye opp og ned før vi kunne starte oppstigningen til dagens første mål - Store Smørstabbstind. Hard skareføre gjorde dette til en vanskeligere oppstigning enn forventet. Sekretæren hadde tatt ut skarejerna fra sekken, og har dårlige feller. Turkoordinatoren var snill og lånte bort sine, så vi kom oss opp på ryggen uten alt for mye strev.

Sekker og ski ble satt igjen et stykke før "den grønne trekanten" Noen hadde tråkka spor dagen før, så turen til topps gikk som en lek. Det gikk også greit å komme ned, men isøksa var god å ha - da sola ikke hadde fått ordentlig tak enda.

Turen fortsatte videre til Stobreatind, Veslbreatind og Hurrbreatind. Tanken var å gå ryggen videre til Bakraste Skagsnebb (hvor vi måtte snu pga tåke tidligere i vår) men da vi fikk den i nærmere øyensyn fristet det ikke Sekretæren nevneverdig....

Vi valgte å gå til Veslefjelltind - som vi var på i total withe-out tidligere i vår - så vi fikk sett utsikten fra denne også. Grei nedkjøring til Krossbu, men noe Stein stakk opp her og der - så vi måtte være forsiktig.

Disse to dagene i Jotunheimen var en fantastisk start på sommerferien!!!