Smørstabber (27.06.2015)

Øst for Søre Smørstabbtinden (2,023m) 27.06.2015
Sørvestre Smørstabbtinden (2,045m) 27.06.2015
Humpedump mellom 158.1 og 158.2 (2,020m) 27.06.2015

Helg og finvær, juni og skiføre - perfekt! Prøvde å få rom på Sognefjellshytta, Krossbu og Bøverton - fullt. Var nok mange som var lystne på skitur med den flotte værmeldinga. Fikk heldigvis plass på Jotunheimen Fjellstue, så sparte vi totalt tre timer med bilkjøring.

Vi gikk fra Krossbu mot Bøverbreen og opp på Smørstabbreen. Litt usikre på hvordan breen var, men vurderte det som trygt da det lå såpass mye snø igjen. Holdt oss på venstre side til vi kom opp på Smørstabbreen. Skareføre og sol fra skyfri himmel :)

Første mål var Sørvestre. Sektræren satte (som vanlig) igjen skiene et stykke fra toppen. Og (som vanlig) angret hun på det (at jeg aldri lærer.....). Sank til bunns uten ski, så det ble et h... slit. Kom da opp til slutt. Ferden fortsatte til Gravdalstind. Bratt, men kurant oppstigning. Til av skiene det bratteste stykke mot ryggen, men satte dem på igjen mot toppen.

Neste mål - Søre Smørstabbstind. Grei skuring. Så var det Søraustre.... Skulle vi ta sjansen på traversen, eller ned på breen og "rundt"? Det var mye snø, så vi vurderte det som sikkert å ta oss ned "snarvegen". Ski på sekken og is i magen - dette gikk greit.

Sekretæren fortsatte ryggen med ski på sekken, mens Turkoordinatoren hadde ski på beina hele vegen etter den "vanskelige" nedstigningen.

Morsom nedkjøring til breen, men litt sugende føre derfra til Krossbu.

Kanonvær hele dagen gjorde dette til en flott opplevelse.