Ålvundeid (26.06.2015)

Written by trollheim1 (Hallvard)

Characteristic Trip by foot
Ascents Botnnebba (1,127m) 26.06.2015
Grånebba (1,305m) 26.06.2015
Midtknuken (1,036m) 26.06.2015
Rambjøra (1,148m) 26.06.2015
Stortuva (1,033m) 26.06.2015
Stortuva Nordre (1,030m) 26.06.2015

Parkerte ved Rennset gård, og fulgt merka sti bratt opp til Rennsetvatnet. Derfra videre på samme sti opp til Gråurhaugen og videre til Stortuva. Stien er ikke merket i kartet, men den meget godt merket i terrenget. Tåka var tett, sikt fra 0 til 100 meter. Fortsatte på kompassmarsj videre til til Midtknuken. Det var mye snø i området, og det blir få holdepunkter når både bakke og luft er i samme farge. Slo leir ca 500m fra toppen. Jomfrutur for Ringstind Superlight, en god bolig. Våknet til strålende vær. Tåka lå tykk i dalen, og det er rått å se bare topper og tinder stikke opp over tåka. Krysset oppover snøfonna til skaret mellom Botnnebba og Rambjøra. Jeg gikk på Bornnebba først, så tilbake opp på Rambjøra. Burde vært gjort motsatt. Videre på snø mot Grånebba. La igjen storsekken, og tok med dagstursekk. Småbratt ur og snø til topps. Kjempeutsikt mot Dronninga og Trolla i sør og mot begge Snotene i øst. Retur ned samme vei. Forstsatte nedover i bjørkeskogen til Valsetsætra og videre på østsida av Rennsetvatnet. Samme sti fra vatnet og ned til bilen. Tenkte å ta med Børsetkjerringa, men da burde jeg hatt ski eller truger. Runden gåes greit på en dag, men fint med overnatting også.