Skjåk: Sandåtinden (27.06.2015)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Stistart Heilstuguå (1,000m)
Endpoint Stistart Heilstuguå (1,000m)
Ascents Sandåtinden (1,931m) 27.06.2015
Sandåtinden vest for (1,906m) 27.06.2015
Visits of other PBEs Heillstuguåe stistart (1,000m) 27.06.2015

Prøvde uten hell å få med meg turfølge denne dagen hvor værmeldingene bare var ekselllente! Hadde flere alterativer for dagen, men landet på Sandåtinden siden jeg ikke fikk med meg turfølge og det var en bankers solotur.

Ingen grunn til å stresse av gårde grytidlig i dag, men var turklar på Grotli kl 1130 etter liten stopp i Stryn for solkrem-shopping. Gikk over hengebrua og gikk i retning Skridulaupen 1962 litt i overkant av Mårådalsbenken før jeg rundet meg rundt i ca høyde 1450. Det var litt av og på med skia i perioder og jeg hadde kanskje unngått dette med å gå litt lavere før jeg rundet opp mot skaret til breen. Tidsmessig tror jeg egentlig ikke jeg hadde spart noe særlig tid på dette.

Siden opprinnelig plan var å ta med Skridulaupen 1962 på returen for å få en rundtur, gikk jeg over Sandåbreen og rundet Sandåtinden på sørsiden før jeg gikk til topps på denne. Dette gjorde jeg for å ha et spor å følge da jeg da skulle gå over breen etterpå. Jeg så etter hvert at det var noe snøfattig spesielt i siste delen opp mot høyeste punktet på Skridulaupen. Etter en herlig lang matøkt på toppen av Sandåtinden, bestemte jeg meg for å droppe Skridulaupen som jeg har vært på et par ganger før, og fulgte heller nordryggen ned i skaret igjen mellom toppene og kom inn på sporet mitt på ca 1650 og retur samme vei. Litt av og på med ski, men kunne stort sett renne helt ned til Heilstuguvatnet igjen. En finfin dag i fjellet uten å se andre folk :-)

Parkering og stistart Heilstuguå
Mot Skridulaupen, høgste punkt 1962
Oppe ved Sandåbreen på ca 1700 mot Hovedtoppen
Fra Sandåbreen og sørøstover
Mot Hurrungane
Fra Sandåtinden mot Skridulaupen 1962, ganske snøfattig mot toppen...
Sandåtinden 1931
Fra nedkjøring via nordryggen. Pinlige plogespor i øverste meget våte og råtne del!
Lenger ned fra Måradalsbenken. Ikke ofte man kan nyte nedkjøringen såpass lettkledd ;)
Hengebrua over Heilstuguå

Nydelig...

Written by arntfla 28.06.2015 22:13

Det så helt nydelig ut, Lise. Gleder meg til jeg endelig får karret meg opp dit - og Skridulaupen. Ugreit at det skal være så vanskelig å få turfølge ;)

Sv: Nydelig...

Written by ligroenb 28.06.2015 22:43

Ja skjønner ikke at folk ikke hiver seg med når slike sjanser byr seg ;-)