Dag 2 i Aust Agder - 4 topper (26.06.2015)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Dobbedalsheia (360m) 26.06.2015
Hisåsen (234m) 26.06.2015
Høgsteinsheia (270m) 26.06.2015
Øst for Høgsteinsheia (268m) 26.06.2015
Rubbeheia (558m) 26.06.2015
Visits of other PBEs Dobbedalsheia parkering (180m) 26.06.2015
Negleklipp må også gjøres. Overnattingsstedet vårt.
Da vi sov rett ved denne parkeringen for AVDAGSFJELLET OG RUBBEHEIA (parkeringen er på GPS kurs 4.35067, 6487500), sov vi litt lenge denne morgenen. Fikk ikke begynt å gå før 09.45. Fin vei oppover, godt blåmerket hele veien til toppen på Avdagsfjellet.
Avdragsfjellet
Det fjellet er artig og har god utsikt. Rett før toppen går det en ny blåmerket sti til venstre. Den fører til en topp som de sier flere steder på nett, er Ivelands høyeste.

Skjønner ikke dette helt jeg, men må sikkert opp igjen på denne toppen, da vi ikke gadd å gå over myrene nå, da vi ikke var sikker på om dette lengre var toppen. (Da går vi nok herfra igjen, men med andre sko). Ned igjen til bilen og kjørte videre til Birkedal og Håland.

(1.7.15: GIKK samme TUREN EN GANG TIL PÅ VEI TIL BESØK I TVEDESTREND. Nå fant vi toppen. Blaute myrer, vått skotøy uansett. Toppen er ikke mye å skrive hjem om, synes Avdragsfjellet er mye finere! Varm tur på sommerens varmeste dag, så lagt. Deilig å slenge seg på stranda på besøk i Tvedestrand etterpå. )

Kjørte til Birkedal og Håland. Her stod bommen åpen og vi prøvde å ringe på dørene på alle husene, men ingen var hejmme. Da kom det en mann i en kommunal bil og vi spurte ham og han sa at han trodde vi bare kunne kjøre inn. Vi tok sjansen, (men hadde det ikke helt godt på turen). Fant traktorveien som gikk oppover til venstre og ca der høyspenten krysser traktorveien, gikk vi oppover "fjellsiden". Fant et dyretråkk/sti som tok oss lett opp og gikk griet bortover langs kanten til det falt seg naturlig å ta GPS sporet til venstre. Klare lett å følge dyretråkk der oppe også, noe som gjorde det lett å krysse rennene på veien bortover kanten. Fant den 1 varden og den neste, mindre varden, som er høyeste punktet på DOBBEDALSHEIA, halvveis gjemt bak furuen. En overraskende lettgått topp. Ned igjen til bilen og bommen var fortsatt åpen.
Kjørte videre mot neste mål, men stoppet ved en fint vann på veien og fikk vasket opp og fylt på mere vann på flaskene våre. Kjørte så til Hørte. Der traff vi bondekonen, som trillet på et barnebarn. Snakket med henne og hun sa at vi bare kunne kjøre inn og snakke med de som var på Bæreli, da fikk vi sikkert kjøre videre helt inn til Hemmingtveitvann. Kjørte inn og ringte på, men ingen hjemme. Dette er en av Farmengårdene, sa damen på Hørte. Det så vi jo når hun sa det.
Tok sjansen og kjørte helt inn gjennom åpen bom.
Gikk langs traktorveien lenge, men det er ikke så lett å se hogstfeltet lenger, så Ole Petters GPS-koord. på 32V 470303, 6483020 var godt å ha. Bushet inn til der rennen begynte og fant med en gang stien opp rennen. Da vi kom på toppen fulgte vi stien som gikk bare litt ned mot vannet og så til høyre og på skrå ned til bekken og over bekken og videre opp til toppen. Utrolig deilig med sti, selv om den er ganske overgrodd av lyng. Lett å finne opp på toppen av HØGSTEINHEIA. Gikk også opp på grensevarden mellom de tre kommunene. Satte oss til slutt ved en rund stein på topplatået og kosa oss med selvbakte lefser fra Skien misjonskirke for dette var vår kommunetopp nr 100.
Kommunetopp nr 100. Feiret med lefser Liv har vært med å bake i Skien misjonskirke.

Ned igjen ved bilen plukket Liv en drøss flått, så ikke vær redd for at det er flått igjen til dere! Derfor bestemte vi at vi skulle bade i det første elveutløpet vi fant og vi fikk oss en skikkelig vask før vi satte kursen mot Lillesand og toppen vi skulle gå i morgen. <gallery>
</gallery>

Kom frem til parkeringen for HISÅSEN, ved Vatne. Tenkte vi skulle se oss om etter en plass å sette bilen og sove. På parkertingen stod det to biler fra før og eierne av bilene kom da ned for å dra hjem. Vi spurte hvor langt det var til Hisåsen og de sa ca 1 time hver vei. Klokken var ti over halv åtte på kvelden og vi tenkte at viu kanskje skulle gå siste turen og kjøre hjem til Skien etterpå, da fikk vi en bedre start på helgen. Vi skulle passe barnebarna i helgen og det ble kanskje litt stress å skulle gå en topp, kjøre hjem og så hente de kl 12.00. Vi byttet tilbake til skittent turtøy og gikk innover grusveien 19.50. Med 5 turer i beina de siste dagene var en lang grusvei ikke noe ønskesituasjon for Liv sine bein, men vi trasket i vei. Fant lett traktorveien og stien Siroho snakker om ved grillhytten og tråkket i vei oppover lia. Flott og lettgått sti oppover. Ved tjernet/gjørmehullet før toppen luktet det svovel denne kvelden. Fin varde på toppen. Bare en liten rast med nøtter og sjokolade for knott og mygg var veldig plagsomme denne kvelden(det var de forresten på alle turene disse to dagene). Men vi måtte jo markere at nå hadde vi gått 101 kommunetopper av de 404 som finnes i Norge. Vi er m.a.o. ferdig med 1/4. Hurra for oss!

Nede igjen ved bilen 21.20 og strake vegen hjem. Hjemme kl 23.45. Godt med en dusj i natt. (Liv fant fortsatt flått som satt fast på ryggen, selv etter vask i vannet og en dusj hjemme). Forbaska dyr!!