Dregetua på Stranda (26.06.2015)

Written by Dag1 GSM

Start point P-plass Skaugum
Endpoint P-plass Skaugum
Ascents Dregetuva (698m) 26.06.2015

Tilbake på hjemlige trakter, og etter en hviledag etter toppturraidet i Selje og Vågsøy, var det på tide med en liten luftetur igjen. Vi (Madelen, Ingunn og jeg) gikk fra p-plassen øverst i byggefeltet Skaugum på Stranda, og fulgte den gode og godt merkede stien til Dregetuva eller Dregetua som toppen kalles lokalt, via Heimerhaugane. Madelen på 6 år var stifinner, og det gikk unna i motbakkene. Fin temperatur, men overskyet slik at sikten var litt begrenset. Fra denne toppen er det utsikt til flere flotte topper; Heimste Blåhornet, Kvittegga, Storhornet, Slogen, Brekketind, Tinden, Roaldshorn og naturligvis Storfjorden. Konstaterte at det var mer snø i fjellene enn jeg noensinne kan huske på denne tiden av året. I Habostaddalen, innover mot bl.a. Patchellhytta og Slogen var det fortsatt nok snø til å gå på ski. Etter en pause og noen bilder gikk returen samme vei tilbake.

Dagens turfølge: Madelen (6 år og stifinner) og Ingunn
Utsikt fra Heimerhaugane mot Storfjorden
Stifinneren i friskt driv mot toppen. Storfjorden i retning Ørskog og Ålesund sees i bakgrunnen
På Dregetua med obligatorisk innskriving i trimboka til idrettslaget. Storhornet og Habostaddalen sees i bakgrunnen