Drøy kommune-trippel på Fosen (26.06.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Dåapma (644m) 26.06.2015
Finnvollheia (675m) 26.06.2015
Storheia (600m) 26.06.2015
Visits of other PBEs Vargfossnessan parkering (320m) 26.06.2015
Lonelvdalen bomveg (210m) 26.06.2015 08:15
Meget godt tilrettelagt parkering.

Etter gårdagens tur til toppen av Rissa (Ytre Skurvhatten (Rissa)) kjørte vi til Åfjord for innkjøp av tørrmat og videre Rv715 oppover Norddalen til avkjøring skiltet Lonin Camping. Videre gjennom bom (30 kr for bil) og langt oppover langs Lonelva frem til stor parkering i enden av vegen. Her er det meget godt tilrettelagt med skikkelig utedass og ei stor grillhytte. Det eneste som kanskje mangler er tilgang på vann, men jeg har alltid med meg ei stor kanne i bilen så det var ikke noe problem for oss.

Jeg hadde tenkt å gå noen kilometer oppover stien mot Dåapma før teltet ble slått opp, men det ble for fristende å slå opp teltet inne i grillhytta i regnværet. Rigel smatt som vanlig inn i teltet og la seg så snart det var klart. Makan til teltglad hund har jeg aldri opplevd.

God gammeldags og velfungerende utedass i utkanten av parkeringa.

Regnet fortsatte gjennom natta og det så ut til at hovedturen på "Fosen-raidet" måtte foregå i kjipt vær, men vi lot oss ikke stoppe av det! Kl. 08:15 la vi i veg på merket sti opp til toppen av Dåapma, Roan sin kommunetopp. I underkant av 2 timer opp hit. Enorme inngjerdingsområder for samling og merking av rein i områdene rundt toppen.

Planen var å ta med kommunteoppen i Åfjord, så etter en kort stopp fortsatte vi på GPS-kurs til Finnvollheia. Det var så dårlig sikt at kartet var til mindre hjelp i navigeringa, men jeg tror vi fant en ganske OK rute. 1 time bort til toppen her, og nå fikk vi virkelig smake på vassing i tung myr..

Jippi - endelig teltovernatting igjen!

Så var det store spørsmålet om vi skulle ta med oss Storheia på samme runde. GPS'en meldte at det var 9,5 km i luftlinje og selv på 50000-kartet så det til dels kronglete ut, og det er gjerne værre i virkeligheten.. Sikten var fortsatt begrenset men dagen var ennå ung og formen var grei, så vi lot det stå til.

Orienteringa ble en utfordring, men vi kom oss ganske greit fra det uten alt for mye opp og ned. Men tunge myrer ble det mer enn nok av. Etter hvert kom vi oss opp til toppen av Osen, der varden så ut til å stå et lite stykke unna høyeste punkt. Alle klær og godt impregnerte fjellsko var nå blir bløtt så både kamera og mobiltelefon fikk ligge trygt i sekken hele dagen. Derfor ingen bilder fra selve turen.

Returen ned fra toppen la jeg ned det som på kartet så ganske bratt ut, men som viste seg å være greit. Nede i fjellsidene og dalene her er det en del områder/belter med utrolig tett fjellbjørk som er en kamp å komme seg gjennom. Og myrene trenger jeg kanskje ikke si noe mere om.. Fremover mot Halvvegsklumpan (motiverende navn!) lettet været og vi fikk så pass sikt fremover at vi kunne holde litt høyde for å få litt mer lettgått terreng. Skaret sør-øst for Halvvegsheia var ikke fremkommelig så da la jeg likesågodt ruta sørover og opp til stien til Dåapma.

Godt med skalljakke som dyne når det blir kaldt om natta.

Herfra var det bare å traske på og telle skrittene i jevnt tempo ned til parkeringa. Knærne begynte å bli pinefulle og det var lite sprut i frasparkene over myrene nedover.

Etter å ha fått på tørre klær og påfyll av mat og drikke bestemte jeg meg for å ta ei natt til med "telt i hus" så da ble det å slå opp teltet på samme sted som forrige natt. Vi hadde planer for neste dag (Sandvassheia (Verran)) men motivasjonen for å lete etter ny leirplass i kveld var ikke så veldig stor.

Det ble en drøy rundtur vi brukte 10 timer på i dag, men som sikkert kan kortes ned mye under bedre forhold. Men det er ikke noen enkel måte å få med seg Storheia på! Da lønner det seg heller å kjøre rundt Osen og gå opp fra baksiden. Men Dåapma er ideell fra dette utgangspunktet, og da kan Finnvollheia tas med i samme slengen.

Jeg har sett mye på denne rundturen men da med ski, pulk og telt som utgangpunkt. Det skal være en fin løypetrase fra Momyra og opp mot Dåapma. Nå har det aldri passet på vinters tid, men jeg kommer gjerne tilbake til dette området.

Start date 26.06.2015 08:14
End date 26.06.2015 18:17

Kommunetopp-raid

Written by FuelEX9 03.07.2015 20:31

Ja dette var en respektabel tur! Hadde tenkt å ta denne turen selv, men løsninga har blitt ei oppdeling av toppene. Var på Storheia 3 dager etter deg. Mangler fortsatt Dåapma og Finnvollheia. Stå på, nå mangler du bare 2!!!

Sv: Kommunetopp-raid

Written by SturlaS 03.07.2015 21:02

Ser det var myr på "andre siden" også ja.. ;-) Men du hadde vel fint vær ihvertfall.

Tror denne rundturen er en kjempefin skitur! Litt skredutsatt opp til Storheia kanskje men det er mange veger opp der.

2 igjen ja, men hører rykter om mye snø ennå rundt Fongen. Og fylkestoppen krever litt planlegging (lang tur..).