Finnbunuten - 2014-15 sesongens siste skitur (25.06.2015)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Helgatun (474m)
Ascents Finnbunuten (1,358m) 25.06.2015

Fremdeles mye snø i fjellet

Jeg hadde vært på et hyggelig besøk hos Sondre i Sogndal. Der fikk vi klatret, pratet fjell og grillet med Andreas og Gustav. Vi hadde egentlig planlagt en skitur på Sognefjellet, men været spilte ikke på lag med meg denne gangen heller. Det ble derfor til at Sondre dro til Sunnmøre for å sanke kommunetopper mens jeg stoppet i Myrkdalen for å ta en siste skitur før jeg dro hjem til Bergen.

På forehånd hadde jeg valgt ut Finnbunuten på Vikafjellet som en fin topp å ta denne dagen. Jeg så at jeg kunne få en lang og fin nedkjøring ned til Myrkdalen. Derfor ble det til at jeg kjørte ned hit. Det var tykk tåke over toppene på Vikafjellet, men enkelte solglimt kunne jeg se. Jeg parkerte ved Helgatun og gjorde meg klar. Her holdt en sommerskole til. Jeg fikk derfor komme inn og fylt vann der inne. En dame spurte om jeg virkelig skulle på ski. Det var preg av overraskelse i blikket. Da jeg kom ut møtte jeg enda en dame som spurte om det samme. Jeg kom i prat med henne og jeg merket fort at hun var veldig kristen. Hun fant fram en pakke med drops hvor det stod "Love", la den i hånden min og sa "Gud gir kjærlighet. Måtte han være med deg i dag". Jeg ble litt overrasket, men måtte bare takke. Veldig hyggelig.

En av de tre skiheisene i Myrkdalen

Jeg måtte ikke være skiene lenger opp enn ca 50 høydemetre opp i skianlegget. Fulgte anlegget oppover. Snøen var våt og råtten, men det gikk som en drøm. Prøvde å få opp pulsen og gå i et jevnt og effektivt tempo. Da jeg så bort på de tre skiheisene her oppe, tenkte jeg bare "Hvorfor holder de ikke åpent?" Det var ikke en eneste bar flekk å se i løypen noe sted. Jeg måtte stadig minne meg selv på hvor spesielt det var å gå på ski helt i slutten av juni. Hadde litt vanskeligheter med å forstå det. Definnitivt rekord for min del. Så ut som et skikkelig bra skianlegg. Må tilbake her en gang de har åpent.

På toppen av Finnbunuten

Tåken hang over Finnbunuten. Jeg måtte ta en annen vei en planlagt da den planlagte ruten så litt råtten og stygg ut. Lenger oppe entret jeg tåkehavet og det ble total whiteout. Så ikke noe som helst. For en stund siden lastet jeg ned gratis kommunekart over hele Norge til en app på mobilen. Dette var en slags gave fra Kartverket. GPS-nål, ingen internett kreves for å bruke det, høy oppløsning og over 1000 oppdateringer i uken. Ganske genialt. I dette tåkehavet måtte jeg gå med mobilen i hånden for å finne fram. Fant ut at jeg hadde holdt litt feil kurs et stykke, men fikk fort rettet opp. Lenger oppe begynte det så smått å snø. Kødder du? Jaja. Snart juli. Rett og slett bare morsomt.

Like nedenfor toppen plukket jeg med meg papiret til en engangsgrill, matpapir og en ølboks. Kan ikke folk ta dette med seg? Jeg blir så forbanna når jeg ser slikt. Plukker det alltid opp ihvertfall. Kom fram til den flotte og store varden på toppen. Her blåste det en del. Det stod et solcellepanel her også. Det var kamera under hvor man kunne ta fjellfie. Jeg prøvde å ta et bilde, men man måtte ha en slags brikke for å få et til. Får skaffe den brikken.

Vi er snart i juli :)

Jeg rant et lite stykke nedover på fellene siden jeg hadde gått litt oppover et stykke. Snøen her oppe var dyp og råtten og jeg gadd ikke å streve. Lenger nede tok jeg av fellene og satte støvler og ski i kjøremodus. Tok rolige svinger her oppe i tåkehavet, men da jeg fikk sikt var det bare å gønne på. Utrolig gøy. Hadde hele fjellet for meg selv. Tok en annen rute ned mot skitrekket som var litt brattere. Veldig artig, men solen hadde kommet fram og stekt litt lenger nede i løypene og dette resulterte i totalt luggeføre. Det var ikke akkurat veldig bratt nedover, men nok til å skulle kjøre greit fort, men akkurat nå gikk det sikkert ikke fortere enn 15 km/t. Jeg ble utålmodig og skøytet nedover. Lenger nede var det bedre føre og jeg fikk tatt nok flotte svinger på slutten. Noen gresspartier skilte snøflekkene lengst nede. Jeg kjørte like så godt over disse også. Gikk unna her også faktisk. Så var det plutselig ikke mer snø å kjøre på. Tok skiene av og gikk ned igjen til bilen. Fikk godt inntrykk av løypene i skianlegget i Myrkdalen også. Skiftet til vanlige klær og kjørte avgårde. Neste stopp var nå Voss. Her kjøpte jeg Kebab og kaffe. Mye folk i Voss nå når Ekstremsportveko er godt i gang. Blir trolig ikke flere skiturer på meg i 2014 - 15 sesongen. Det har vært en aldeles nydelig sesong og jeg har fått gått mange flotte turer og fått fantastiske nedkjøringer. Jeg har også forbedret skiferdighetene mine. Jeg ser allerede frem til neste skisesong.

Dette er bare ikke akseptabelt. Alt dette fant jeg på toppen av Funnbunuten. Vis respekt og rydd opp etter dere.
I retning Helgatun som ligger langt der nede