Ytre Skurvhatten (Rissa) (25.06.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Ytre Skurvhatten (622m) 25.06.2015
Visits of other PBEs Heitjønna p-plass (350m) 25.06.2015
Fagerlia bomveg (185m) 25.06.2015 14:30

I dag skulle jeg ha vært i Tromsø på metodekurs klatring (torsdag-søndag) men fallet jeg hadde på glatt svaberg ned fra Kjerringklumpen for en liten uke siden satte dessverre en stopper for all klatring i noen uker fremover (mulig brist/rift i en underarmsmuskel og kraftig forstuet finger). Jeg får bare passe på å være fit til neste sommer..

Men beina fungerer! Jeg tok med meg Rigel på et lite kommune-raid på Fosen. Vi tok ferga fra Flakk rett før middagsrushet, kjørte Rv715, Rv82 og Rv720 oppover Skaudalen til avkjøring skiltet Alsetmarka. Videre opp Fagerlia bomveg (40 kr for bil) opp til stor parkering rett sør for Heitjønna.

Blank kasse for toppboka på toppen. ;-)

Vi fulgte rødmerket løype over en del myr og etterhvert fjellterreng opp til kommunetopp i Rissa; Ytter Skurvhatten. Det var sur vind og dråper i lufta så da toppboka var signert (under 10 navn her i år) kom vi oss ned igjen. Jeg hadde sett på en rundtur ved å gå ned fra toppen mot nordenden av Langtjønnan, men det så potensielt bratt ut og klatreklyving på glatt berg var ikke spesielt ønskelig i dag.. Vurderte å gå merket løype til Vollaskurven fra parkeringa men tørre klær og handling i Åfjord fristet mere. Vi hadde dessuten en lang dag foran oss i morgen (Drøy kommune-trippel på Fosen).

Det var 9°C ved bilen da vi kjørte, så på toppen var det nok ikke mange effektive i dag.