Gorgeneshornet, Nipa, Storevassegga, Tolvvassegga og Kyrnosa (24.06.2015)

Written by Dag1 GSM

Start point P-plass ved kraftstasjonen i Kjødepollen (10m)
Endpoint P-plass ved kraftstasjonen i Kjødepollen (10m)
Ascents Gorgeneshorn (517m) 24.06.2015 09:50
Kyrnosa (617m) 24.06.2015 09:50
Storevassegga (605m) 24.06.2015 09:50
Tolvvassegga (602m) 24.06.2015 09:50
Visits of other PBEs Tusentrinnstrappa (70m) 24.06.2015 09:50

Parkerte på P-plassen ved kraftstasjonen i Kjødepollen, nedenfor tusentrinnstrappa. Gikk opp trappene, etterhvert inn på merket sti og til topps på Gorgeneshornet (nr. 23 av 28 i Selje), også benevnt som Gorgehornet. Flott utsikt utover Vanylvsfjorden, Tarvaldsegga, Fure og Saltahornet, den høyeste toppen i Selje.

Jeg så også de neste toppene jeg hadde tenkt å bestige på denne turen; Nipa, Storevassegga, Tolvvassegga og Kyrnosa, som alle ligger rundt Skorgevatnet. Turen gikk videre i denne rekkefølgen, og det var god utsikt fra alle toppene. Fra Storevassegga (nr. 24 av 28 i Selje) gjenkjente jeg bl.a. Sankta Synnevahornet, Alskartinden og Hornelen. Terrengen var relativt lettløpt/gått, men litt vått enkelte steder. Fra Kyrnosa fulgte jeg merkingen og stien tilbake til Skorgevatnet og ned trappene igjen.

Fra bunnen av tusentrinnstrappa i Kjødepollen
Utsikt fra Gorgehornet mot Vanylvsfjorden. Sjåstadvarden og Steinegga til venstre