Tur til Horntinden i nydelig høstvær (16.09.2012)

Written by Stigun GSM

Ascents Horntinden (1,454m) 16.09.2012
Etter intensivt murerarbeide(utvendig pipe..) så å si hver helg siste 2 måneder, i kappløp med nattefrosten, var en værmessig perfekt søndag kjærkommen som hvile/turdag, og DET var 16. september 2012! Det hadde kommet et skarpt høstlig drag i luften, og frosten hadde vært på snarvisitt i høyere strøk. Det var lettgått oppover kjerreveien de første kilometrene til Horntinden, som vi hadde besøkt et par ganger før, både vassende i snø og i regnvær sommerstid, men i dag var alt bare fryd og gammen.
2000-meterne har fått et tilsynelatende solid snødekke..

Hurrungtinder og andre promiente mer og mindre sylkvasse tinder viser seg fram tidlig på denne turen men det er først nå vi har kommet et godt stykke opp stigningene i nordflanken av Horntinden at det kjente panoramaet som tidlige fjellpionerer med Emanuel Mohn i spissen satte slik pris på, virkelig bretter seg ut i alle sin prakt. Og i dag kom de skikkelig til sin rett; et melisdryss virkelig markerte majestetene sammenlignet med de for anledningen mere uunnseelige gråbrune "undersåtter" som ikke når opp mot den magiske 2000-metersgrensen.
Utsikt sørøstover; Bergsfjellet i skygge dominerer til høyre, Skyrifjellet mm i sol til venstre

Litt kald trekk fra nord på toppen, men vi fant en lun grop på sørsiden hvor solen fortsatt varmet godt, og fikk en lang stund på toppen denne flotte høstdagen.

Hurrungane!

På vei nedover fant jeg en flott konisk stein som jeg delvis bar og delvis rullet et par kilometer, den fikk etterhvert hedersplass som toppstein på natursteinspipen på hytta..