Trolltunga (05.06.2015)

Start point Odda
Endpoint Odda
Ascents Trolltunga (1,100m) 05.06.2015

Første helg i juni, og endelig sommerferie. Planen var å gå via ferrata, ”Himmelstigen”, opp til Trolltunga. OSI Fjell-gruppen var klare for nye høyder!

Fredag i Oslo var det tjue varmegrader, og vi svettet og slet med å få plass til alle tursekkene i bilen. Selv måtte jeg sitte med hjelmen på hele bilturen, da det ikke var rom for den noe annet sted. Nevnte jeg at vi var klare?!

Vel fremme i Skjeggedal var det blitt kveld, og første prioritet var å slå leir og få en god natt søvn før turavgang, lørdag. Vi fant et flatt parti å sette opp teltene, et område med grus og en del større stein – perfekt for dem med svai korsrygg.

Ingen var i tvil om hvordan vær det var da vi stod opp. Det regnet. Alle tok frem sommerens rekvisitt nr. 1: Regntrekk til sekk. Og humøret var det ingenting å si på, frem til vi skulle leie nødvendig utstyr til den såkalte ”Himmelstigen”. Klatrestigen, som sannsynligvis skulle være åpen på denne tiden av året, ble vi anbefalt å la være å gå. Grunnet snøskredfare. Man skal ha respekt for naturkreftene, og vi innså fort at jeg hadde sittet med hjelmen på forgjeves.

Den enklere ruten begynner opp Brakufsa, og videre følger man T-merket sti mot turens høydepunkt: Trolltunga. Lengden er på 10, 1 km en – 1 – vei. Vi gikk fra sommertemperatur og regnvær, til snø godt over anklene. Vi fikk god bruk for sommerens rekvisitt nr. 2: Gamasjer!

Vi møtte flere turister, de fleste på vei nedover etter å ha snudd fordi de var for dårlig forberedt. Dermed fikk vi selveste Trolltunga for oss selv (nesten)!

Trolltunga er en steinformasjon som geiper ut fra fjellet rundt 700 meter over Ringedalsvatnet. Herifra nøt vi utsikten mot Folgefonna, Endåne og Floren. Og tok fjellfies og gruppebilde. Jeg sørget for å være baktung da jeg satt på kanten og dinglet med føttene. Resten av turfølget klarte seg også, og vi var glade for at Trolltunga ikke knakk med oss sittende på tungespissen.

Vi var heldige med vær og utsikt på toppen, for da vi videre skulle lete etter teltplass på toppen av fjellet, blåste det opp og begynte å snø. Typisk juni! Gikk drømmen om å se både solnedgang og soloppgang fra Trolltunga i oppfyllelse? Nei.

Vi fant et passende sted, verken på stein eller i utløpssoner for skred. Og tok på oss sommerens rekvisitt nr. 3: Hansker. Vi gravde lemur og kuldegrop, før vi lagde middag på kokeapparat. Innen klokken ni om kvelden sovnet vi i soveposene våre. Og sov som steinene vi lå på natten før. Bortsett fra da jeg i løpet av natten måtte en liten tur ut av teltet for å tisse, og fikk fylt trusa med snø.

Returen var like lang (sjokk). Det snødde på toppen, og regnet i bånn. Nok en gang fikk vi bekreftet hvor heldige vi var med utsikten, da det denne søndagen var tett med tåke hele veien ned til startpunktet.

På parkeringsplassen i Skjeggedal kom jeg i prat med noen hjelpearbeidere fra Røde Kors. De fortalte at de hadde hjulpet flere mennesker ned fra fjellet i helgen. Og vi fikk tommel opp for å ha vært føre var og hatt med telt, nok mat og varme klær (og andre viktige rekvisitter jeg allerede har nevnt). Vi skal være føre var resten av sommeren også, og er klare for nye høyder!