Fjæremsåsen og Ståggååsen (Klæbu PF100) (23.06.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Fjæremsåsen (268m) 23.06.2015
Ståggååsen (409m) 23.06.2015
Visits of other PBEs Fjærem p-lomme (160m) 23.06.2015 12:00
Vinnsmyra p-lomme (235m) 23.06.2015 12:00

Flere dager på rad (!) med sol og varme etter en periode med "en del" nedbør har medført eksplosjonsartet vekst i plena. Hva passer vel da bedre enn at en sliten og velbrukt gressklipper får totalhavari.. Ny klipper ble kjøpt inn på Tiller og i samme slengen tok jeg returen om Klæbu for å ta med et par PF100-topper.

Kjørte over Tillerbura og opp til Fjærem. Parkerte der det tar av en traktorveg innover skogen. Fulgte denne et stykke og tok etterhvert av på en svak sti opp mot toppen. Fulgte diverse tråkk opp til toppen av Fjæremsåsen. Ingen markering her bortsett fra en bolt. Valgte en litt mer direkte rute ned igjen.
[ 20 min, 1.1 km og 110 høydemeter. ]

Fjæremsåsen

Kjørte så gjennom Klæbu sentrum og over mot Selbusjøen. Parkerte litt etter høyeste punkt der det tar av en traktorveg. Fulgte traktorvegen i svinger oppover lia, og på det høyeste punktet tok jeg av fra vegen og gikk rett mot toppen av Ståggååsen. Ingen markering av toppen.
[ 30 min, 2.4 km og 190 høydemeter. ]

Ståggååsen

To skogstopper i Klæbu som det ikke er så mye å si om, men det var helt greie turer. Ståggååsen tror jeg er første PF100-topp jeg har vært på i nærområdet som en viss spreking fra Oppdal ikke har vært på. Det er jo noe! :-)