Veten, Brurahornet og Gottrøysa i Vågsøy (22.06.2015)

Written by Dag1 GSM

Start point P-plass ved stadion
Endpoint P-plass ved stadion
Ascents Brurahornet (604m) 22.06.2015
Veten på Vågsøy (613m) 22.06.2015

Jeg hadde egentlig tenkt å nøye meg med toppene Selja, Rishornet og Kyrkjehornet som jeg besteg tidligere på dagen, men etter som været var så bra ble det til at jeg bestemte meg for å ta de tre toppene Veten, Brurahornet og Gottrøysa, som ligger bak/ovenfor Måløy sentrum i Vågsøy.

Kjørte derfor til Måløy, der jeg tok av ved brannstasjonen og fulgte veien opp til p-plassen ved stadion. Fulgte derfra den velbrukte og relativt godt merkede stien til toppunktet på Veten (ca. 45 min), ned ca. 200 høydemeter, og opp igjen ca. 200 meter til Brurahornet (ca. 1t 15 min). Fantastisk panoramautsikt fra begge toppene, mot flere topper i Vågsøy, Bremanger og Selje. Fulgte stien videre til Gottrøysa (ca. 1t 30 min.), som har god utsikt over bl.a. Måløy sentrum og Måløybrua, og forbi vannene 385 og 307 og tilbake til utgangspunktet.

Utsikt fra stigningen opp mot Veten, sett mot Måløybrua og Hornelen på Bremangerlandet
Fra Veten mot Kvalheim og Kråkenes
Fra Veten mot Husevågøy og Bremangerlandet
Fra Brurahornet mot Veten
Utsikt fra Gottrøysa mot Måløy. Stadion som var utgangspunktet for turen sees til høyre