Bruviknipa - Osterøy (22.06.2015)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Hakanesveien p-plass (353m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Bruviknipa (822m) 22.06.2015

Norges største pf-topper
22.6.2015

HØYT OVER SØRFJORDEN
Osterøy kommune ligger i sin helhet på Osterøy i Hordaland. Kommunen har felles grense med Vaksdal nordøst på øya. Osterøy er en typisk innlandsøy som ligger inneklemt mellom Osterfjorden, Veafjorden og Sørfjorden. Kommunen har bruforbindelse til fastlandet i sør og fergeforbindelse fra Valestrand til Bergen kommune. Osterøy (330 kvadratkilometer) er i areal Sør-Norges nest største øy etter Hitra (568 kvadratkilometer) i Trøndelag. Høgafjellet (868 moh.) og Brøknipa (822 moh.) er populære turmål og er samtidig øyas to høyeste fjelltopper. En av Osterøys store severdigheter er Havr.tunet på gården Havrå. Dette er et kompakt og godt bevart klyngetun som ble fredet i 1998. Fra Osterøybrua kjørte vi den smale Bruvikvegen langs Sørfjorden frem til det vesle tettstedet Bruvik. -----------------
Først ble det en titt på Bruvik kirke før vi fortsatte bilturen opp gjennom Bjøndalen til parkeringsplassen på Båtaleitet. Etter en periode med mye kjølig vær på Vestlandet var sommertemperaturen heldigvis tilbake for fullt. Fra Båtaleitet følger du god sti ca. 750 meter frem til stidelet ved Vesle Botnavatnet (421 moh.). Her måtte vi velge mellom to forskjellige turruter, hvor den ene er kort og bratt, mens den andre er lang og slak. Den lengste varianten går sør for Store Botnavatnet (419 moh.), over noen myrpartier med utlagte planker. Stien passerer Borgasetra og fortsetter over Flatafjellet opp til Brøknipa. Fra stidelet ved Vesle Botnavatnet valgte vi den korte og bratteste ruta, som går opp ryggen til Middagshaugen. Underveis var det flere gjørmete partier, noe som kanskje ikke var så merkelig etter flere nedbørsrike dager. Og selv om det var midtsommer det fremdeles store snøpartier i den nordvendte fjellsiden. Fra Middagshaugen følger du stien opp nordøstryggen til den vesle bergknausen på Brøknipa (822 moh.). På en dag som denne var det spesielt flott å se Bergsdalsfjella, Tveitakvitingen, Gullfjellet og Sørfjorden. Om sommeren arrangeres motbakkeløpet Bruviknipa opp med start nede på Bruvik. De 818 høydemeterne er fordelt på fire kilometer, hvor vinnertiden i 2017 ble 35 minutter og 39 sekunder, ganske imponerende.

INNEKLEMT ØY
Storavatnet er Osterøyas største innsjø og består av Vestrevatnet og Austrevatnet. Innsjøen er regulert, og vannstanden kan variere mye. Friluftsområdet ved Selvika er et ypperlig utgangspunkt for padleturer blant idylliske øyer, viker og sund.

(Fra boka Norges beste familietopper).

Bruviknipa
Sørfjorden
Mot Bruvik og Vaksdal

STED: Osterøy kommune i Hordaland
HØYDE: 822 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 585 m
UTGANGSPUNKT: Båtaleitet 350 moh.