Selja, Risnakken og Kyrkjefjellet i Selje (22.06.2015)

Written by Dag1 GSM

Ascents Kyrkjefjellet (185m) 22.06.2015
Risnakken (207m) 22.06.2015
Selja (201m) 22.06.2015
Visits of other PBEs Selje Kloster (10m) 22.06.2015
Selja kai (1m) 22.06.2015

Nok en flott dag; den fjerde i rekken, og det er nesten for godt til å være sant...Dagens plan var å ta klosterbåten til øya Selja for å bestige toppen Selja (nr. 19 av 28 i Selje), og deretter ta båten tilbake til Selje for å bestige Risnakken og Kyrkjefjellet, som begge to er fine utsiktstopper over Selje.

Klosterøya Selja og Selja/Varden

Jeg kjøpte billett til den såkalte klosterbåten på turistinformasjonen til dagens første avgang kl. 1000, med retur kl. 1145. Inkludert i billetten var også guiding i de gamle klosterruinene og helleren der Sankta Sunniva og Seljumennene døde. Etter dette kulturelle innslaget gikk jeg over øyas høyeste punkt, Selja/Varden, og videre til kaia på Bø, på motsatt siden av øya, der jeg hadde en avtale med skipperen på klosterbåten om å plukke meg opp.

Varighet: 30 min.
Total stigning: ca. 200 meter

Sankt Sunniva-statuen i Selje sentrum speider mot Selja
Klosterruinene på Selja. Sildegapet og Ytre Fure i bakgrunnen
Fra toppunktet på selja mot Selje sentrum, Tarvaldsegga til venstre og Moldefjorden til høyre
Informasjon om klosterøya Selja
Blomster på Bø

Risnakken og Kyrkjefjellet

Vel i land tok jeg trappene ved Selje panorama/Selje hotell fatt, og det var flere flotte utsiktspunkter på veien opp, bl.a. fra Risnakken, og ikke minst Kyrkjefjellet. Jeg så Selje sentrum, Seljesanden, Hornelen, Barmen, Selja, Kråkenes og Ytre Fure m.m.