Høgenipa, Kvigedalseggi og Hestafjellet, Vaksdal (22.06.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Dalgarden Industriområde (55m)
Endpoint Samme (40m)
Ascents Høgenipa (877m) 22.06.2015 14:25
Kvigedalseggi (813m) 22.06.2015 16:10
Hestafjellet (839m) 22.06.2015 18:05
Visits of other PBEs Dalegarden Parkering (40m) 22.06.2015 10:10

Høgenipa er nr 7 på listen over topper i Hordaland med høy PF - 804 m. Fjellet ligger i et relativt lite besøkt turområde på en halvøy nord for Stanghelle og Dale med Osterøy på vestsiden og Bolstadfjorden mot øst. Dette var min første tur i dette området. Jeg valgte adkomst fra Dalegarden i sør, og hadde meget god nytte av turbeskrivelsen fra SÅH (Sven-Åge Hauge) som var der 20. mai 2012. Start fra Dalegarden Parkering like bak Shell-stasjonen. Fin betongplatting/gammelt gulv, men obs rikelig med glass-skår! Veien fortsetter opp til en skytebane, sperret med bom. Et kort stykke etter bommen oppdaget jeg et gammelt skilt merket Krokavatnet på venstre side av grusvegen. Forsøkte å finne sti her, men det som engang hadde vært sti var nå fullstendig gjengrodd. Dette skiltet burde vært fjernet! Jeg kom meg tilbake på grusvegen ved skytebanen, og her fant jeg antydet sti uten skilting oppover på vestsiden av elven. Krysset elven på GPS 324619 6721012, ikke helt enkelt på tilbaketuren pga stor vannføring. God sti starter oppe i tett granskog på østsiden av elven, sporadisk merket med avblekete bånd i trærne og et skilt til Krokavatnet. Stien slynger seg flott, men meget bratt oppover de første 250 hm mens det ble stadig mer stupbratt ned mot elvegjelet til venstre. Vilt terreng! Oppe på 300 moh ble det finere skogsterreng før ny stigning opp til 500 moh. Her går stien i en bratt skråning til dels tett innpå Brattreimselvi. Det ligger mange veltede trestammer over stien som ikke er ryddet på lang tid, og det ble en litt kronglete etappe før jeg er oppe ved det flate området Brattreimstølen ca. 600 moh. Fant ikke tegn til stølshus her. Terrenget har vært snøfritt så langt men fra her lå det mye snø, antar at 70-80 snødekning over 600 m. Men snøen var heldigvis fast og fin å gå på med svært lite gjennomslag. Pause oppe ved sørenden av Øvre Krokavatnet. Siden Høgenipa var dagens primære mål valgte jeg å gå mot denne langs vestsiden av Krokavatnet.

Høgenipa
Fortsatte i snøskråningene vest for vannet forbi Nedre Krokavatnet opp langs en elv til skaret SV for Knutstignova og videre i et dalføre opp til Høgenipa. Høyeste punkt er markert av en liten, beskjeden varde på GPS 322809 6724467. C. 50 m lenger mot vest er det en større og flottere varde på GPS 322757 6724469.

Høyeste punkt på Høgenipa. Stor varde i bakgrunnen
Den store varden på Høgenipa, noen meter lavere en den lenger øst
Bratt ned mot Trappetjørnan i vest

Kvigedalseggi
Selv om jeg hadde brukt en god del tid (ca. 4 timer) til toppen av Høgenipa, så jeg at det var realistisk å ta med noen flere topper mens jeg var i området. Fortsatte østover og nedover mot skråningen nord for Nedre Krokavatnet. Litt plundrete å ta seg frem siste stykket mot utløpet av vannet pga bratte skrenter og elv under en snøfonn. Flott tillaget vadested ved utløpet av vannet. Bratt opp dalføret NNØ for Kvigedalseggen. Rundet en svær snøfonn øverst i skaret og nådde toppen fra SØ siden. Høyeste punkt er markert av en liten varde på GPS 324067 6723922. Litt lenger mot nord er det et avrundet topp-parti som ligger litt lavere. Flott utsikt!

Kvigedalsegga 814 fra vest
Opp dette skaret til Kvigedalsegga
Fint vadested over elven fra Nedre Krokavatnet
Toppen på Kvigedalseggi. Hestafjellet i bakgrunnen
Vidt utsyn østover mot Bolstadfjorden
Tilbakeblikk mot Høgenipa i vest
 .. og mot Knutstignova 871 i nord

Fortsatte sørover i et lettgått dalføre mellom Kvigedalsegga og Harafjellet 764. Nede mot Øvre Krokavatnet ble det en del opp og ned og noen krokveier før jeg var tilbake ved sørenden av vannet.

Hestafjellet fra Kvigedalsegga
Fortsatt opp mot 5-6 m snø i dalsøkkene!

Hestafjellet
Kunne nesten ikke la denne stå igjen når jeg var så nær... Lettgått terreng, mye på snø, opp langs NNØ-ryggen til varde og gammelt trigmerke som står 10-15 m øst for høyeste punkt på GPS 323162 6722068.

Varde/trigpunkt på Hestafjellet
Nærbilde mot nord av samme
Fra varden vestover mot høyeste punkt

Fulgte den elegante og lettvinte ruten tll SÅH (Sven-Åge Hauge) ned østsiden av Hestafjellet mot Brattreimstølen, og kunne faktisk gå på sammenhengende, flotte snøflater nesten helt ned der det ble et litt vanskelig parti med glatte sva og bløt snø i grov steinur.

Lettgått snøflanke ned østsiden av Hestafjellet
Tilbakeblikk mot Hestafjellet

Ellers retur samme vei jeg kom opp. Nede ved Flaskarhaugen fulgte jeg antagelig et hjortetråkk istedenfor stie, noe som førte til utilsiktet omvei i bratt og ulendt terreng. Ellers ukompisert retur, med pågående lerdueskyting på skytebanen litt ubehagelig nær stien!

Start date 22.06.2015 10:14
End date 22.06.2015 19:58

Måtte lese

Written by Stigun 06.07.2015 23:51

turrapporten din en gang til. Rart med det, alt blir mye mer levende når man har tråkket terrenget selv. Imponerende tur du hadde, i krevende terreng!

lLengre..

Written by otto 26.06.2015 18:18

Solid runde du valgte, men du vil sikkert ha med det meste over pf 100...

Bra tur

Written by otto 25.06.2015 10:34

Var på Høgenipa for noen dager siden. Utgangspunkt Dalseidstølen. Mye snø i området. Fast og fin å gå på.

Bra tur

Written by elbow 23.06.2015 14:14

Denne turen har jeg tenkt på lenge, ser frem til rapport! Var det mye snø oppi der?

Sv: Bra tur

Written by knutsverre 26.06.2015 12:05

Ja, det var en bra tur, men endel tyngre enn forventet langs de to Krokavatnene. Ruten Otto valgte er nok kortere og mer direkte til Høgenipa. God tur!