Gjertvasstinden....sugende høydemetre.. (07.05.2011)  6

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Prestesteinsvatnet (1,330m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Gjertvassoksle (1,924m) 07.05.2011
Vestre Gjertvassoksle (1,982m) 07.05.2011
Gjertvasstinden (2,351m) 07.05.2011

En dag som startet dårlig med tett grått skydekke på Sognefjellet....men det ble et aldeles nydelig vær etterhvert. Kom på toppen etter 6t50 minutter og hele turen tok 11t25min. Vi gikk fra Sognefjellsveien og over demningen ved Prestesteinsdvannet. Turen var på 29 km og ca 2300 høydemetre...en god del opp og ned ble det, men hva gjør vel det når man får vindstille på 2351 moh og kan kose seg med Real Turmat og Burn på toppen i DE omgivelsene. Flotte forhold var det med litt nysnø hele veien oppå det harde underlaget.

Fikk et jævlig fall på ski ned Fannaråkbreen pga snøen som var i ferd med fryse. Ploget og så høgg det til og jeg stupte framover og vred både kne og ankel. Håper ikke dette ødelegger framtidige turer utover nå...virker ikke bra. Meget sjelden med uhell, men denne gangen smalt det gitt. Signar, Martine og Busken var med på turen...og Martine var ei sprek dame som gruset meg og Busken i bakkene...En flott tur med trivelig selskap

Grusa i bakkane

Written by Garm 08.05.2011 16:23

Velkommen i klubben, ho har grusa meg tidlegare ved eit par anledninger... :-D

Knall

Written by mortenh 08.05.2011 10:25

Knalltur a' gitt! Vekker minner fra sliteturene til meg og Øyvind inn fra Krossbu i '05. Er langt ned og opp til denne Gjertvasstinden.

Så dere noe mot Gjertvassbreen. Noen formening om forholdene opp der nå?

Sv: Knall

Written by Atomsilda 08.05.2011 12:03

Virket som om det var bra med snø...overraskende mye egentlig. Skal se om jeg kan finne et par bilder å legge ut. Det var et par karer som økset seg oppover flanken på Østtoppen. Fy f...det er bratt der...og har jo vært der selv så jeg vet at ingen feil begås her...

• +

Sv: Sv: Knall

Written by mortenh 09.05.2011 21:39

Sv: Knall

Written by Busken 09.05.2011 11:10

Morten, Gjertvassbreen så veldig bra ut. Det var tre karer som gikk opp den delen av breen som kommer opp rett før selve ryggen opp til til Gjertvasstinden fra øst.