Hurrungane med utrolig skiføre i slutten av juni. (21.06.2015)

Written by Peregrinus (Morten Kjærnet Hagen) GSM

Ascents Oppsalåsen (838m) 21.06.2015

Storen

På årets lyseste helg skulle vi prøve å bestige Store Skagastølstind. Da vi passerte Krossbu, og nærmet oss Sognefjellshytta, så ble vi klar over at det kunne by på problemer med tanke på snømengdene. Vi fikk med oss en flott solnedgang over Sognefjellet.

På lørdag skulle det skje. Det ble ikke akkurat en alpin start, men vi kom oss avgårde halv elleve. Vi tenkte at med en sen start, så ville noen ha gått opp spor for oss. Vi fulgte stien innover dalen, og tok på oss skia rett ovenfor utgangen av kraftanlegget.

Selv om vi hadde ski, så tok det lang tid innover. Sekkene var tunge. Vi hadde med en del sikringsutstyr, tau, stegjern, vanlige fjellsko, pluss at vi bar med oss alt vannet vi trengte. Med så mye snø var det ikke godt å vite hvilke forhold som møtte enn. Etter langt om lenge kom vi oss på "bandet" der vi spiste mat. Sola stekte, og temperaturen økte. Mens vi satt å så på forholdsvis store ras fra Dyrhaugsryggen-Midtmaradalsryggen, ble vi oppmerksomme på raslyder bak oss, fra Storen. De små rasene ble utløst av snø/is som sola hadde arbeidet med i løpet av dagen. De måtte gi tapt for en kommende sommer, og slippe seg nedover fjellsiden. På sin vei nedover løsnet de steiner. Vi satt en time på "bandet" før vi bestemte oss for å gå oppover.

Fra "bandet" og opp til svaene var det veldig tungt. Bratt, og råtten snø til livet er ikke akkurat drømmeforhold. Vi måtte ta ett skritt, tråkke en "plattform" før vi tok ett nytt skritt. Da sank vi "bare" til kness pluss litt ekstra råtten snø så vi sank til livet.

Arne lurer på om det er mulig å få opp fart ;-)

Etter mye stamping kom vi oss opp mot svaene. Der tok vi litt mat, og vurderte rasene som til stadig kom fra toppen, og raste der vi skulle gå. Etter litt fram, og tilbake bestemte vi oss for å snu. Det var ikke store ras, men hvis man får is, og stein over seg kan det fort bli kritisk. ...det var vel kanskje en grunn for at det ikke var flere som prøvde seg på "storen" denne fantastiske dagen.
Vi snudde ca kl 1700.

Vi hadde gode, og dype spor på vei ned..

Arne på tur ned.

Fra bandet, og ned var det ei nedkjøring man bare kan drømme om. Vi kjørte på ski langt ned i dalen. Vi tok venstre side av elva. Da kom vi mye lenger ned enn vi ville gjort på andre sida.

Selv om vi ikke kom på toppen denne gangen, så var det en veldig fin tur.

Takk for turen. Ranglefant (Tore Mortensen) arne (Arne Mæhlen)

På søndag var det hjemreise. Jeg og Arne tok ett avbrekk på Fåvang med en liten topp.

..lenge siden disse raget høyt i sky..
Utsikt nordover i Gudbrandsdalen
Kvitfjell

På toppen kokte vi oss kaffe, og nøt utsikten.

Takk for turen arne (Arne Mæhlen)