Blæja i Vanylven (21.06.2015)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Sarpavatnet (546m)
Ascents Blæja (1,143m) 21.06.2015

Neste stopp var høyeste fjellet i Vanylven – Blæja. Kjørte opp anleggsveien fra Åmelfoten til Sarpavatnet. Bratt vei opp her (13 %), så var nesten redd for at bilen skulle gå varm. De hadde heldigvis brøytet fonnene i de øvre partiene, men siste delen inn til enden av veien ved Sarpavatnet hadde snøen ikke smeltet helt langs veien. Klarte heldigvis å få snudd og parkerte ved demningen i stedet.

Nedre del av Kjerringane sett fra Sarpavatnet.
Sarpavatnet sett fra Dansen.

Herfra jogget jeg inn til enden av veien. Videre krysset jeg Danselva ved setra Dansen og tok sikte på ryggen opp Kjerringane. Her går det en slags sti som starter litt nede til venstre på ryggen. Fant ikke denne, og valgte derfor en litt brattere variant i starten. Videre langs ryggen er det lettgått, og litt luftig enkelte plasser om man ikke velger å omgå disse plassene i flanken på venstre side.

Ryggen oppetter Kjerringane.
Botnen ved Danselva.
Tilbakeblikk langs ryggen.
Fortsatt en del snø i fjellet.

Møtte snøen like over 1000 moh, og her måtte jeg stampe spor opp til toppen. Vanvittig fin utsikt herfra! Spesielt om man går litt ut på nordryggen (som for øvrig er en mulig atkomst) og skuer utover Syvdefjorden.

Blæja dukker opp.
Flott skue fra toppen mot Syvdefjorden.
Toppvarden. For et vær!
Kalde legger...

Returen ble en kald opplevelse for mine bare legger da jeg sank rimelig dypt igjennom snøen. Brrr…!

Aket meg ned fra fjellet.

Det var verst de første 200 høydemeterne, men etter hvert som jeg trakk ned mot Danselva ble snøen fastere og jeg kunne springe lett og ledig ned til Dansen og tilbake til bilen.